نقشه هوایی ایران، از اولین (قدیمی ترین) تا آخرین (جدیدترین)

عکس هوایی
12 دیدگاه

نقشه هوایی ایران کلمه ای است که شاید زیاد شنیده باشید که برای نمایش فضای گسترده ای از یک مکان یا زمین مورد استفاده قرار می گیرد و به واسطه آن می توان همسایگان و همجواری های زمین یا ملک را مشاهده کرد.

در این مقاله سعی داریم که توضیحات تکمیلی درباره نقشه هوایی ایران و مراحل تهیه و خرید نقشه هوایی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما تا انتها همراه شوید.

اولین نقشه هوایی ایران

اولین عکسبرداری هوایی ایران در سال های 1334 تا 1336 هجری شمسی صورت پذیرفت و تصاویر و نقشه ها با مقیاس 1:55000 تهیه شدند.

در سری دوم عکس برداری از سال 1342 تا سال 1353 هجری شمسی انجام شد، البته در سری دوم تصاویر و نقشه ها با مقیاس 1:20000 تهیه گردیدند.

بعد از اینکه تصاویر هوایی را تهیه شدند و عملیات نقشه برداری روی آنها انجام شد، طی فرآیندی تصاویر هوایی به نقشه هوایی تبدیل می شوند.

نقشه های هوایی و همچنین عکس هوایی تهران لزوما از تصاویر هوایی تهیه شده و در برخی از شرایط مانند نقشه جانمایی روی نقشه هوایی باید توسط کارشناس نقشه برداری این کار صورت پذیرد که مطابق با سال و مختصات نقشه های هوایی تهیه شوند. لازم به ذکر است که تهیه نقشه ماهواره ای با زوم بالا به ساده‌ترین حالت ممکن توسط شما عزیزان نیز مقدور می باشد. همچنین یکی از تخصصی ترین خدماتی که ما به شما ارائه می دهیم، تفسیر عکس هوایی می باشد که می توانید از طریق شماره های مندرج اطلاعات بیشتر کسب کنید.

روش های تهیه نقشه هوایی در ایران

1.از طریق فتوگرامتری

فتوگرامتری در واقع هنر و علم تبدیل عکس هوایی به نقشه هوایی است که با استفاده از عکسبرداری هوایی، اقدام به تهیه نقشه صورت می پذیرد؛ جهت خرید عکس هوایی می توانید با تیم پشتیبانی مپ اسکیل تماس بگیرید.

در این روش دوربین مخصوص تصویربرداری هوایی در داخل هواپیما نصب شده و با پرواز هواپیما در ارتفاعی مشخص و معین نسبت به سطح زمین، تصویربرداری از منطقه مورد نظر انجام می شود.

امروزه نقشه برداری با پهپاد یکی از روش های مرسوم نقشه برداری هوایی است. همچنین جهت تهیه نقشه هوایی سال ۱۳۴۲، نقشه هوایی سال 1380، عکس هوایی سال 1372 و عکس هوایی سال 1365 می توانید با کارشناسان مپ اسکیل در ارتباط باشید.

نقشه هوایی ایران
نقشه هوایی ایران از طریق فتوگرامتری

تصاویر گرفته شده در قدم بعدی با استفاده از دستگاهی به نام دستگاه تبدیل، نمایش داده میشوند، کار این دستگاه در واقع دیدن پدیده ها به صورت برجسته است و در نهایت می توان آنها را روی کاغذ ترسیم نمود.

2.از طریق دورکاوی (تصاویر ماهواره ای)

با توجه به پیشرفت تکنولوژی ماهواره ای و استفاده از اطلاعات دقیق از این تکنولوژی بسیار پیشرفته، با استفاده از ماهواره های گوناگونی بسته به کاربردهای مختلف همچون: ماهواره های هواشناسی، منابع زمینی و… متخصصین و کارشناسان نقشه برداری با تجربه و یادگیری علوم تخصصی در این باره، می توانند نقشه هوایی تهیه کنند.

امروزه ارتباط بسیار تعامل برانگیزی بین علوم دورکاوی (سنجش از دور) و کارتوگرافی ایجاد شده است.

در این روش ها، عکس های ماهواره ای با دقت بسیار بالای مکانی در باندهای گوناگون به وسیله ماهواره ها در فاصله های زمانی کوتاه گرفته می شود و از این تصاویر برای تهیه نقشه هوایی ایران مورد استفاده قرار می گیرند.

از جمله ماهواره هایی که در مطالعات منابع طبیعی برای تهیه تصاویر ماهواره ای مورد استفاده قرار گرفته می شود می توان به IRS، Land sat، Spot، Ikonos، Aster و… اشاره کرد. جهت آشنایی با نحوه پس گرفتن زمین از منابع طبیعی می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

امروزه از عکس های ماهواره ای در تهیه نقشه های مختلفی همچون: فرسایش خاک، کاربری اراضی، پوشش گیاهی، زمین شناسی و… مورد استفاده قرار گرفته می شود.

تهیه نقشه هوایی ایران با نظارت سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح یا سازمان نقشه برداری کشور انجام می شود و در تهیه نقشه طبق استانداردهای ملی تولید نقشه که توسط سازمان نقشه برداری کشور تهیه و ابلاغ می شود، باید تهیه نقشه انجام شود. همچنین نقشه اراضی ملی و مستثنیات یکی از الزامات جهت مشخص شدن وضعیت سند می باشد که می توانید از کارشناسان ما تهیه کنید.

گام به گام تهیه نقشه هوایی ایران از طریق نقشه برداری هوایی به چه صورتی است؟

برای اینکه نقشه هوایی ایران از طریق نقشه برداری هوایی انجام شود، نیاز به طی کردن یک سری مراحل خواهد بود که در ادامه گام به گام این مراحل را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

  1. در اولین گام محدوده مورد نیاز برای تهیه نقشه، تعیین می شود و به همراه آن خطوط پرواز نیز طراحی می شوند، تا ارتفاع پرواز و مقیاس مورد نیاز مشخص شده و برای رعایت پوشش های عرضی و طولی تصاویر طراحی خطوط پرواز انجام می شود.
  2. در گام بعدی با توجه به طرح خطوط پروازی، اقدام به تصویربرداری هوایی می نمایند و در نهایت تصاویر یا به صورت رقومی یا فیلم یا آنالوگ تهیه می گردند.
  3. در این گام نوبت به چاپ تصاویر و تهیه اندکس می رسد، پس از تهیه تصاویر، اندکس مدل ها نیز تهیه شده تا فصل مشترک دو عکس مجاور به هم به وسیله مدل صورت پذیرد. لازم به ذکر است که در قدیم الایام به دلیل نبود تکنولوژی کنونی، از دوربین های آنالوگ برای تصویربرداری استفاده می شد. به همین خاطر در صورت آنالوگ بودن نیاز به چاپ تصاویر خواهد بود و در اندازه های 23 سانتی‌متر در 23 سانتی‌متر تصاویر چاپ می شدند، در صورت استفاده از دوربین رقومی سازی نیازی به چاپ تصاویر نخواهد بود. اطلاعات تکمیلی درباره رقومی سازی در مقاله رقومی سازی نقشه یا دیجیتایز چیست می توانید دنبال کنید.
  4. با توجه به اینکه تصاویر تهیه شده هیچگونه مختصات زمینی را دارا نیستند، به همین خاطر نیاز به طراحی نقاط کنترل زمینی خواهد بود. تصاویر در گام های آتی، مختصات دار می شوند. لازم به ذکر است که تعداد و فاصله های نقاط کنترل زمینی بر اساس مقیاس تصویر به مقیاس و دقت نقشه بستگی خواهد داشت.
  5. در این گام برای جهت تعیین موقعیت نقاط کنترل، عملیات نقشه برداری زمینی با مراجعه به مناطق مورد نظر انجام می شود که به ترتیب عبارتند از: شناسایی منطقه، ایجاد روپرها، انتخاب نقاط کنترل دقیق، تعیین موقعیت نقاط کنترل ارتفاعی و مسطحاتی و متصل کردن این نقاط به ترازیابی سراسری کشور و شبکه های ژئودزی صورت می پذیرد.
  6. یک بخشی از تصاویری که تهیه شده اند، برای گویاسازی عوارض به کار گرفته می شوند و داده های متنوع و گوناگونی همچون نام خیابان ها، نوع عارضه، اماکن و… روی این تصاویر ثبت می شود تا در مرحله تبدیل این اطلاعات عامل تبدیل برای ترسیم نقشه مورد استفاده قرار گیرند.
  7. با استفاده از مثلث بندی هوایی که توسط سازمان نقشه برداری کشور صورت می پذیرد و در نهایت فهرست مختصات در اختیار کارشناس نقشه برداری برای ادامه کار قرار می گیرد، در این گام عملیات تهیه نقشه برداری هوایی به همراه محاسبات آن انجام می شود.
  8. در این مرحله نیاز به تبدیل خواهد بود تا با عوارض زمین از روی تصاویر ویرایش شده و مختصات دار ترسیم شود، البته این مرحله نیاز به توجیهات لازم (توجیه داخلی، توجیه نسبی، توجیه مطلق) خواهد بود.
  9. نقشه های که تا این مرحله تولید شده اند با توجه به اینکه در مرحله تبدیل اصلاحاتی روی آنها اعمال نشده است و فقط هندسه عوارض روی نقشه ها ترسیم گشته است که در این مرحله اصلاح و ویرایش برای رفع خطاهای ناشی از ترسیم صورت می پذیرد.
  10. در گام آخر نقشه های موجود گویا و از ظاهری بهتر برای استفاده برخوردارند و با استفاده از کارتوگرافی، علائم و ابزارالات نمایشی در قالب بهتری به نقشه ها اضافه می شود و با شیت بندی نقشه ها و درج راهنمای نقشه در نهایت اندکس نقشه ها تهیه می گردد و خطوط مختصات دار به همراه نمادها و متون فارسی به آنها افزوده می شود تا نقشه ها گویاتر و بهتر نمایش داده شوند.

برای تحلیل، استفاده از نقشه هوایی ایران بسیار کارآمدتر و تکمیل تر از عکس هایی هوایی خواهد بود، به همین خاطر برای اینکه از نتایج دقیق تر به همراه اشتباهات کمتر برخوردار شوید. توصیه ما استفاده از نقشه هوایی ایران است که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان مپ اسکیل در تماس باشید.

تا اینجای مقاله با اطلاعات تکمیلی درباره نقشه هوایی ملک آشنایی پیدا کردید، در صورت نیاز به تهیه و خرید نقشه هوایی نیاز به اطلاعات کاملتری درباره نوع نقشه مورد نیاز خواهید داشت که در ادامه انواع این خدمات را کامل توضیح می دهیم.

تهیه نقشه هوایی ایران از دهه 30 تا به اکنون

همانطور که در بالا توضیح دادیم نقشه هایی که از روی نقشه های کاغذی، اسکن شده به نام نقشه های موردی یا Tif maps با فرمت .tif موجود هستند.

نقشه هوایی ایران در سال 1370

اما این نقشه ها از دهه 70 به بعد در فرمت های دیگری همچون: GisReady، Dwg، Dgn عرضه می شوند تا در نرم افزارهای مهندسی میکرو استیشن و اتوکد به خوبی اجرا شوند.

انواع نقشه های هوایی ایران در بانک سایت نقشه هوایی مپ اسکیل

  • نقشه های هوایی اراضی منابع طبیعی و اراضی ملی
  • نقشه هوایی سال 1385 ، 1380 ، 1384 و 1382
  • نقشه هوایی اراضی روستایی سال 1342 و 1346
  • نقشه های هوایی سازمان نقشه برداری کشور
  • نقشه های سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح
3.9/5 - (42 امتیاز)

جهت اخذ راهنمایی درباره محصولات رایگان فقط از طریق دیدگاه اقدام نمایید. جهت مشاوره در موارد دیگر مانند سفارش پروژه، درخواست همکاری ، مشاوره در خرید از راه های زیر می تواند اقدام نمایید.


ایمیل:     info@mapscale.ir


02128423013
مشاور:


09120448336
واتساپ:


 

آخرین آموزش ها
بیشتر بخوانید
عکس هوایی

عکس هوایی کرمان

کرمان به عنوان پهناورترین استان ایران، در گذشته‎های دور با نام‎هایی همچون بوتیا و کارامانیا نیز شناخته می‏شد. این استان از لحاظ جمعیت، رتبه نهم کشور را به خود…
بیشتر بخوانید
عکس هوایی

عکس هوایی ایلام

ایلام با اینکه در ناحیه کوهستانی و نیمه‎گرم کشور قرار گرفته، اما به دلیل طبیعت نیمه ‎مرطوب خود یکی از استان‎های جنگلی ایران است. شمال این استان زمستان‎های سرد…
بیشتر بخوانید
نوشتهٔ پیشین
نقشه هوایی اراضی ملی و مستثنیات و منابع طبیعی
نوشتهٔ بعدی
عکس هوایی سال 1365

12 دیدگاه. Leave new

  • مهران
    01/20/2024 19:28

    تلیران

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر نقشه هوایی قدیمی حدودا ۳۰ سال قبل روستای برنجستانک شیرگاه رو میخام

    پاسخ
    • امید قربانی
      01/16/2024 11:39

      سلام وقت بخیر لطفا مختصات یا لوکیشن بفرستین بررسی کنیم

      پاسخ
  • منوچهر کریمی
    01/06/2024 00:04

    سلام چطوری عکسهای قدیمی تهیه کنم

    پاسخ
    • امید قربانی
      02/15/2024 11:46

      سلام وقت بخیر لطفا با شماره 09120448336 تماس بگیرید.

      پاسخ
  • حسین میرزایی نیا
    10/20/2023 22:21

    سلام جناب قربانی من عکس خانه روستایی مرحوم پدرم که سال ۱۳۵۲تا سال ۱۳۶۴ ساختمان بوده را میخواستم استان لرستان شهر سپیددشت

    پاسخ
  • سیدعلی عظیمی
    09/21/2023 18:53

    سلام و عرض ادب تصاویر ماهواره ای از قدیمی ترین تصاویر از قبل از احداث سد زاینده رود میخواستم اگر امکانش هست ممنون میشم.

    پاسخ
  • سلام نقشه هوایی سال 1390شهرستان گرگاب رو میخواستم

    پاسخ
  • مرتضی
    06/07/2023 22:43

    سلام نقشه هوایی شهرستان ابهر به مختصات ۳۶٫۱۵۴۷۵۵۱،‏ ۴۹٫۲۳۵۴۸۶
    رو میخوام میتونید کمکم کنید؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نیاز به پشتیبانی دارید؟ در خدمتیم...
×
پشتیبانی واتساپ Whatsapp chat
پشتیبانی تلگرام Whatsapp chat
2 +