عکس هوایی

یکی از مواردی که ممکن است با مراجعه به محاکم قضایی و اداری با آن روبرو شوید، این است که برای پیگیری ملک یا زمین خود اقدام به تهیه عکس هوایی نمایید تا بتوانید از این طریق رای صادر شده را تغییر دهید. همچنین ممکن است مایل به این باشید که از ملک یا زمین خود در دهه های اخیر مطلع شوید و یکسری ارزیابی ها را انجام دهید. با این وجود ممکن است در این مواقع با این سوال روبرو شوید که عکس هوایی چیست؟

در پاسخ به این سوال قصد داریم شما عزیزان را با این موضوع بهتر و بیشتر آشنا سازیم تا بتوانید با این موضوع بیشتر و بهتر آشنا شوید و بتوانید براساس اصولی ترین شکل ممکن اقدام به تهیه عکس هوایی کنید.

عکس هوایی چیست؟

عکس هوایی نوعی عکاسی است که در آن عکس‌ها از ارتفاعات بالا با استفاده از هواپیما، هلیکوپتر، پهپاد و یا سایر وسایل هوایی به دست می‌آید. این نوع عکاسی برای ثبت تصاویری از ساختمان‌ها، اراضی، شهرها، مناطق روستایی و از همه مهم‌تر برای استفاده در مطالعات محیط زیست و شهرسازی استفاده می‌شود. شاید با خودتان فکر کنید که همین الان هم می‌توانید به راحتی و با استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریاب مانند گوگل مپ به عکس هوایی تمامی نقاط جهان دسترسی داشته باشید. اما خوب است بدانید که ما اینجا در مپ اسکیل سازوکاری را برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم که با استفاده از آن می‌توانید به عکس هوایی دهه‌های قبلی ملک یا زمین خود هم دسترسی داشته باشید. اما چگونه؟

احتمالا برای‌تان جالب خواهد بود اگر بدانید که در دهه 30 خورشیدی یک شرکت آمریکایی با وارد کردن تجهیزات عکاسی هوایی به ایران اقدام به تهیه عکس هوایی از بخش‌های مختلف کشور کرده است. اولین عکس هوایی در 22 اردیبهشت سال 1335 خورشیدی در ایران گرفته شد. این فرایند در دهه‌های بعدی نیز تکرار شد و در حال حاضر شما می‌توانید به عکس هوایی ملک یا زمین خود در دهه مدنظرتان دسترسی داشته باشید. اما خرید عکس هوایی قدیمی مانند عکس هوایی دهه 40 یا 50 چه کاربردی برای شما خواهد داشت؟

شما می‌توانید از عکس هوایی دهه‌های قبلی برای اثبات ادعاهای خود در مراجع قضایی، پس گرفتن زمین از سازمان‌های منابع ملی، طبیعی، کارشناسی دادگستری، گرفتن سند برای ملک قدیمی و… استفاده نمایید. البته لازم به ذکر است که عکس هوایی ملک یا زمین شما تنها در صورتی توسط سازمان‌های مختلف کشور پذیرفته می‌شود که توسط مراکز معتبر و از سوی کارشناسان تایید شده تهیه شده باشد. به همین دلیل باید در انتخاب مرکز تهیه عکس هوایی دقت زیادی داشت.

عکس هوایی چگونه تهیه می شود؟

برای تهیه عکس هوایی اصولا احتیاج داریم که دوربین‌های مخصوص با استفاده از روش‌های مختلف به ارتفاع مشخصی برسند. متداول‌ترین این روش‌ها شامل موارد زیر است:

  • هواپیماهای مخصوص عکسبرداری هوایی: این هواپیماها مجهز به دوربین‌های خاص با کیفیت بالا و دقت هندسی هستند که می‌توانند از ارتفاعات مختلف عکس‌های دقیق و با جزئیات تهیه کنند.
  • هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد): پهپادها به دلیل قیمت مناسب‌تر و انعطاف پذیری بیشتر، به طور فزاینده‌ای برای عکسبرداری هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • ماهواره‌های سنجش از دور: این ماهواره‌ها می‌توانند تصاویر با وضوح بالا از زمین را از فضا تهیه کنند.

مراحل تهیه عکس هوایی نیز به شرح زیر است:

  • برنامه ریزی: قبل از پرواز، باید برنامه دقیقی از منطقه مورد نظر برای عکسبرداری، ارتفاع پرواز، نوع دوربین و سایر پارامترها تهیه شود.
  • پرواز: در طول پرواز، باید از ثابت بودن دوربین و عدم وجود لرزش اطمینان حاصل شود.
  • پردازش تصاویر: پس از عکسبرداری، تصاویر باید پردازش شوند تا نویز و اعوجاج آنها گرفته شود و به تصاویر قابل استفاده تبدیل شوند.

دقت عکس هوایی چیست؟

دقت عکس هوایی به توانایی دوربین های هوایی یا سنسورهای هواگرد برای تشخیص و ثبت جزئیات و ریزنمایش صحنه‌های زمینی اطلاق می‌شود. دقت عکس هوایی از عوامل مهم در انتخاب یک سیستم تصویربرداری است و معمولا به صورت تعداد پیکسل در هر واحد فاصله (مثلا در هر اینچ) اندازه گیری می‌شود. این مقدار دقت بیانگر توانایی دوربین برای ضبط جزئیات دقیق تر در تصویر است.

خوب است بدانید که دقت عکس هوایی به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال مقیاس عکس هوایی می‌تواند روی دقت عکس هوایی تاثیر بیشتری داشته باشد. تصور کنید یک عکس هوایی با مقیاس 1:10000 جزئیات به مراتب بیشتری را نسبت به یک عکس هوایی با مقیاس 1:50000 در اختیار ما قرار خواهد داد و در نتیجه اگر به دنبال عکس هوایی زمین یا ملک خود باشید مقیاس 1:10000 برای شما مناسب‌تر است؛ لازم به ذکر می باشد که براساس دهه مدنظر شما، مقیاس عکس هوایی متفاوت خواهد بود.

نوع دوربین نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی دقت عکس هوایی است. دوربین‌هایی که کیفیت بالایی دارند تصاویر دقیق‌تری را نسبت به دوربین‌های دیگر خواهند داشت. همچنین دوربین‌های دیجیتال از دقت بالاتری نسبت به دوربین‌های آنالوگ برخوردارند. با این حال تا دهه 90 خورشیدی تنها تجهیزات آنالوگ در ایران وجود داشت و به همین دلیل عکس‌های تهیه شده به شکل آنالوگ هستند. ما اینجا در مپ اسکیل به استفاده از اسکنرهای قدرتمند 21 میکرونی این عکس‌های آنالوگ را به عکس دیجیتال تبدیل کرده‌ایم تا بتوانید آن را روی نمایشگرهای بزرگ مشاهده کنید و قابلیت زوم برای آن‌ها وجود داشته باشد.

شرایط محیطی، ارتفاع پرواز، تکنیک های پردازش، مهارت مهندسان، نوع وکیفیت حسگر دوربین و وضعیت و تنظیمات دوربین نیز در دقت عکس هوایی تاثیرگذار است.

مقیاس عکس هوایی چیست؟

مقیاس عکس هوایی به نسبت بین طول یک عنصر در عکس هوایی به طول واقعی آن عنصر در زمین گفته می‌شود. به عبارت دیگر، مقیاس نشان می‌دهد که هر سانتی‌متر یا میلی‌متر در عکس هوایی معادل چه مقدار در دنیای واقعی است. انواع مقیاس شامل موارد زیر است:

  • مقیاس عددی: به صورت کسر یا نسبت نوشته می‌شود. به عنوان مثال، مقیاس 1:10000 به این معنی است که هر سانتی‌متر در عکس هوایی معادل 10000 سانتی‌متر (100 متر) در زمین است.
  • مقیاس خطی: به صورت یک خط مدرج در پایین عکس هوایی ترسیم می‌شود. با استفاده از این خط می‌توان طول واقعی عوارض را در عکس هوایی اندازه‌گیری کرد.
  • مقیاس شفاهی: به صورت عباراتی مانند مقیاس بزرگ یا مقیاس کوچک بیان می‌شود.

در حال حاضر در آرشیو مپ اسکیل عکس هوایی بخش‌های مختلف ایران با مقیاس‌های گوناگون وجود دارد. برای مثال در دهه 30 خورشیدی عکس هوایی در ایران با مقیاس 1:30000 تهیه شد اما این مقیاس در دهه‌های بعدی متفاوت بود.

بررسی کاربردهای عکس هوایی

عکس هوایی از کاربردهای بسیاری برخوردار است. طی چند دهه اخیر عکس هوایی تهیه شده توسط ماهواره‌ها و هواپیماها به بسیاری از افراد برای رفع مشکلات‌شان کمک کرده است. از جمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه عکس هوایی به سازمان منابع ملی و طبیعی برای پس گرفتن زمین.
  • بررسی قدمت ملک.
  • گرفتن سند برای ملک قدیمی.
  • کارشناسی دادگستری.
  • بررسی تجاوز املاک همسایه.
  • جانمایی پلاک ثبتی.
  • تعیین موقعیت یک ملک روی عکس هوایی دهه‌های گذشته.
  • استخراج عوارض مرتفع.
  • بررسی کاربری یک ملک.

همان‌طور که مشاهده کردید عکس هوایی از کاربردهای بسیاری برخوردار است. اما این کاربردها زمانی شامل حال شما خواهد شد که عکس هوایی توسط کارشناسان معتبر و رسمی تهیه شده باشد. ما اینجا در مپ اسکیل یکی از همین مجموعه‌های رسمی هستیم که تلاش می‌کنیم عکس هوایی از دهه‌های مختلف شهرهای گوناگون ایران را با دقت و کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهیم. خوب است بدانید که ما اینجا در مپ اسکیل تنها مجموعه‌ای هستیم که به عکس هوایی شهرهای مرزی ایران نیز دسترسی داریم.

از کجا عکس هوایی تهیه کنیم؟

همان‌طور که پیشتر نیز اشاره کردیم، عکس هوایی از زمین یا ملک شما تنها زمانی مورد تایید سازمان‌های مختلف کشور و مراجع قضایی قرار می‌گیرد که از سوی مراکز معتبر تهیه شده باشد. ما اینجا در مپ اسکیل یکی از همین مجموعه‌های معتبر هستیم که عکس هوایی ملک یا زمین شما را با کیفیت مناسب، در سریع‌ترین زمان و با کمترین هزینه در اختیار شما قرار خواهیم داد. کافیست با شماره‌های مندرج تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

خرید عکس هوایی از سازمان جغرافیایی کشور

سازمان جغرافیایی ارتش، یک سازمان نظامی و امنیتی است که مسئول تحلیل و اطلاعات جغرافیایی جهت پشتیبانی از عملیات نظامی ارتش و ارتباطات در زمینه های مختلف است. این سازمان اطلاعات جغرافیایی را تحلیل می‌کند تا به ارتش کمک کند تا در میدان جنگ یا ماموریت‌های دیگر با دشمنان یا بهره‌وری در جنگل‌ها، کویرها، دریاها و مناطق دیگر ارتباط برقرار کند و بومی‌شناسی نظامی (مطالعه شرایط جغرافیایی) را انجام دهد.

این سازمان در سال 1300 خورشیدی تاسیس شد اما فعالیت‌های آن در زمینه تهیه عکس هوایی از دهه 30 آغاز گشت. اگر به دنبال تهیه عکس هوایی زمین یا ملک خود در دهه‌های گذشته هستید، سازمان جغرافیایی ارتش می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. با این حال به خاطر داشته باشید که این سازمان به دلیل ماهیت نظامی خود دارای سختگیری‌های خاصی است.

ما اینجا در مپ اسکیل خدمات درخواست عکس هوایی از سازمان جغرافیایی ارتش را ارائه می‌کنیم. در نتیجه اگر قصد خرید عکس هوایی از این سازمان را دارید، کارشناسان مجرب ما در این راه کمک‌رسان شما خواهند بود. خوب است این نکته را هم در ذهن داشته باشید که این سازمان تنها به درخواست شخصیت‌های حقوقی پاسخ می‌دهد؛ در نتیجه برای دریافت عکس هوایی از آن لازم است که یک نامه از سوی یک شرکت معتبر به همراه داشته باشید.

خرید عکس هوایی از سازمان نقشه برداری کشور

سازمان نقشه‌برداری کشور یا همان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران، سازمانی دولتی است که مسئول تهیه نقشه‌های ایران و انجام کارهای زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در این کشور است. این سازمان برای تامین نیازهای کشور در حوزه معادن، زمین‌شناسی، آب و خاک فعالیت می‌کند و اطلاعات مربوط به منابع طبیعی و زمین‌شناسی ایران را جمع‌آوری و ارائه می‌دهد. یکی از وظایف این سازمان تهیه عکس هوایی از بخش‌های مختلف ایران است.

شما می‌توانید با استفاده از خدمات سازمان نقشه‌برداری کشور نیز به عکس هوایی زمین یا ملک خود در دهه‌های گذشته دسترسی داشته باشید. اما توجه کنید که مراحل ثبت درخواست از این سازمان طولانی است و مدت زمانی که باید در صف انتظار باقی بمانید بیشتر از 15 روز است.

اما اگر به هر دلیلی تمایل به خرید عکس هوایی از سازمان نقشه‌برداری کشور را دارید، می‌توانید از خدمات ما در زمینه ثبت درخواست از این سازمان استفاده کنید. تیم ما در مپ اسکیل متشکل از مهندسان مجرب است که تجربه ثبت درخواست از این سازمان را دارند و می‌ توانند در این راه به شما کمک کنند. کافیست با شماره‌های مندرج تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

معرفی پر کاربردترین سال‌های عکس هوایی

از پرکاربردترین عکس هوایی دهه‌های گذشته می‌توان به دهه 40 خورشیدی اشاره کرد. در این دهه به دلیل بروز انقلاب سفید تغییرات زیادی در نحوه مالکیت اراضی و کاربری آن‌ها ایجاد شد. به همین دلیل این روزها بسیاری از افراد به دنبال تهیه عکس هوایی دهه 40 هستند. با این حال عکس هوایی دهه‌های دیگر نیز پرکاربرد است. در ادامه لیستی از پرکاربردترین سال‌های عکس هوایی را برای شما عزیزان ذکر می‌کنیم.

  • عکس هوایی سال 1346
  • عکس هوایی سال 1365
  • عکس هوایی سال 1372
  • عکس هوایی سال 1374
  • عکس هوایی سال 1380
  • عکس هوایی سال 1385
  • عکس هوایی سال 1390

آیا عکس هوایی برای ارائه به محاکم قضایی معتبر است؟

بله اما زمانی که عکس هوایی را از مجموعه‌های معتبر تهیه کرده باشید. البته توجه داشته باشید که در برخی موقعیت‌ها نیاز به نقشه هوایی است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که حتما با شماره‌های مندرج تماس بگیرید تا مشاوران ما شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

نتیجه گیری

همان‌طور که مشاهده کردید عکس هوایی یکی از مدارک مورد نیاز و پرکاربرد برای پس گرفتن زمین از منابع ملی و طبیعی، کارشناسی دادگستری، گرفتن سند برای زمین قدیمی و… است. البته شما تنها زمانی می‌توانید به عکس هوایی تکیه کنید که این عکس‌ها توسط مراکز معتبر و کارشناسان تایید شده تهیه شده باشند. در غیر این صورت سازمان‌های مختلف و مراجع قضایی عکس هوایی را مورد تایید قرار نمی‌دهند.

همچنین شما می‌توانید برای اطلاع از وجود زمین یا ملک‌تان در آرشیو جامع ما یعنی مپ اسکیل، مختصات جغرافیایی به همراه دهه مدنظرتان را از طریق تلگرام، واتساپ یا ایتا برای ما ارسال کنید تا پس از استعلام رایگان نتیجه را به اطلاع شما برسانیم. لازم به ذکر است که سایر مراکز برای استعلام نیز هزینه جداگانه اخذ می‌کنند اما ما در مپ اسکیل خدمات استعلام و حتی مشاوره رایگان داریم. کافیست با شماره‌های مندرج تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

عکس هوایی چیست؟

عکس هوایی تصاویری است که توسط دوربین‌های متصل به هواپیما یا ماهواره از بخش خاصی از زمین گرفته می‌شود.

چگونه بفهمم که عکس هوایی زمین یا ملک من در آرشیو مپ اسکیل وجود دارد؟

کافیست مختصات جغرافیایی به همراه دهه مدنظرتان را از طریق تلگرام، واتساپ یا ایتا برای ما ارسال کنید تا استعلام رایگان انجام دهیم.

هزینه تهیه عکس هوایی چقدر است؟

هزینه تهیه عکس هوایی به متراژ، کاربری و موقعیت جغرافیایی ملک بستگی دارد و بعد از استعلام مشخص خواهد شد.

عکس هوایی برای من بهتر است یا نقشه هوایی؟

برای تصمیم‌گیری می‌توانید با شماره‌های مندرج تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

نیاز به پشتیبانی دارید؟ در خدمتیم...
×
پشتیبانی واتساپ Whatsapp chat
پشتیبانی تلگرام Whatsapp chat
2 +