نقشه برداری با پهپاد و قیمت (تعرفه) اجرای آن

این روزها علم نقشه برداری با پهپاد و کاربردهای آن در زمینه های مختلف اعم از نقشه برداری معدن با پهپاد برای هیچ نقشه برداری غیر قابل توجه نیست.

پهپادها این روزها در در بسیاری از حرفه ها از جمله عکاسی، فیلمبرداری، کنترل و نظارت و نقشه برداری کاربردهای بسیاری دارند.

ما نقشه برداران توانستیم با پهپادها علاوه بر اطلاعات پایه نقشه برداری در کمترین زمان و با حداقل هزینه بیشترین اطلاعات مکانی از جمله ارتوفتو ابر نقطه و غیره را تهیه نمایید.

با کاربردهای فراوان در خدمات مختلف این شاخه از نقشه برداری و پیشرفت آن هم از نظر سخت افزاری و نرم افزاری توقع میرود در سال های آینده حجم کار بیشتری شامل این شاخه گردد.

در حقیقت پهپاد ها در سال های اخیر تاثیر زیادی در کنترل و پیشبرد پروژه ها داشته اند و بسیاری از اعمال را راحت تر کرده اند.

به جرات این شاخه از فتوگرامتری یکی از مباحث جالب اما حساس در علم نقشه برداری است که در صورت عدم رعایت اصول دقت کار به شدت کاهش می آید به همین خاطر باید توسط بهترین ها صورت گیرد. امید قربانی مدیر گروه مهندسی مپ اسکیل

در مپ اسکیل در مقالات مختلف به توضیح این علم و موضوع های مرتبط با آن صحبت شده است که می‌توانید داخل وب سایت مطالعه نمایید.

قیمت نقشه برداری با پهپاد

از آنجا که آیین نامه دستورالعمل ها در  سالهای پیش به تصویب رسیده است، صدها هزار خلبان هواپیمای بدون سرنشین تجاری وجود دارند که مجوزهای هواپیماهای بدون سرنشین خود را دریافت کرده اند. این تعداد گواهی بر رشد تقاضای بازار برای خدمات پهپاد تجاری همچنان رو به رشد است.

اگر همه مشکلات دریافت مجوز پهپاد، گذراندن برخی از دوره های آموزشی و به دست آوردن تمام تجهیزات مناسب برای شروع یک تجارت را پشت سر گذاشته اید ، احتمالاً در مرحله ای هستید که آماده ارائه خدمات خود هستید.

با این حال ، بسیاری از خلبانان هواپیماهای بدون سرنشین تجاری که در حال کار هستند، به این معضل دامن زده اند که نمی دانند هزینه خدمات خود را چگونه محاسبه کنند.

راهنمای جامع در مورد نحوه قیمت گذاری خدمات پهپاد و قیمت نقشه برداری با پهپاد کمک شایانی در این زمینه می باشد؛ لازم به ذکر است که امکان پردازش تصاویر پهپاد به سادگی وجود دارد و می توانید با دانش نسبی اقدام بره پردازش این تصاویر نمایید.

در این مقاله به بررسی نحوه محاسبه هزینه خدمات پهپادی از جمله بررسی هزینه و قیمت نقشه برداری با پهپاد توسط شرکت نقشه برداری پرداخته شده است. جهت محاسبه حجم عملیات خاکی به صورت دستی می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بعد از اتمام این مقاله شما می توانید برآورد هزینه برای پروژه های پهپادی خود داشته باشید.

لازم به ذکر است مواردی که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت فقط موارد کلی در قیمت گذاری این رشته را شامل می شود.

البته که برای هر پروژه ممکن است موارد مختلف دیگری در تعیین قیمت دخالت نماید.

نقشه برداری با پهپاد چیست
نقشه برداری با پهپاد

مقدمه ای بر آموزش نقشه برداری با پهپاد

برای آشنایی با این فیلد کاری از نقشه برداری، ابتدا نحوه انجام کار را آموزش خواهید داد، سپس به نحوه قیمت گذاری در این کار می پردازیم. توجه: اگر مایل به استفاده از روش نقشه برداری با پهپاد هستید، توصیه می کنیم نحوه استفاده از ماژول PPK و RTK پهپاد را مطالعه نمایید و در صورت امکان از این سنسور استفاده کنید.

مراحل انجام نقشه برداری با پهپاد

در حالت کلی فتوگرامتری برد کوتاه و نقشه برداری با پهپاد دارای چند مرحله کلی می باشد که در تمام پروژه ها باید رعایت شوند.

این مراحل عبارت اند از:

    1. هدف از پروژه
    1. تعیین محدوده پروژه
    1. تعیین نقاط کنترل و ایستگاه گذاری
    1. اندازه گیری نقاط کنترل در سیستم مختصات مورد نیاز
    1. تهیه اندکس مناسب برای محدوده مورد نظر
    1. پرواز پهپاد و عکس برداری آن
    1. پردازش تصاویر و تهیه مدل
    1. کارتوگرافی (در صورت نیاز)

هدف از پروژه:

اصلی ترین مبحث که قبل از شروع پروژه حتما باید بررسی شود، هدف از انجام آن پروژه است.

برای مثال باید مشخص شود که با استفاده از نقشه برداری با پهپاد می خواهید به مدل سه بعدی برسید؟ نقشه توپوگرافی تهیه کنید؟ حجم عملیات خاکی را مشخص کنید یا نقشه کاداستر تهیه کنید.

برترین برنامه ریزی کمترین هزینه ها را برای پروژه دارد. مپ اسکیل

برای مثال اگر برای پروژه ای با هدف تعیین مدل سه بعدی نیاز به تعیین توپوگرافی برای منطقه نداریم برای همین مسئله تعیین توپوگرافی محدوده هزینه ای اضافه برای پروژه خواهد داشت.

تعیین محدوده پروژه:

یکی از عوامل مهم در پروژه های نقشه برداری تعیین محدوده مورد نظر است.

با مشخص کردن محل دقیق پروژه زمان و هزینه ها کاهش می یابد.

برای این مورد شما همیشه این مسئله را در نظر بگیرید که هیچگاه نیاز ندارید برای یک پروژه 50 هکتاری، 80 هکتار را عکس برداری و پردازش کنید.

البته شکل زمین و اندکس نهایی در این مورد مهم است.

نقشه برداری با پهپاد
نقشه برداری با پهپاد

محاسبه هزینه خدمات پهپادی از جمله قیمت نقشه برداری با پهپاد:

طی مراحلی که در ادامه توضیح داده ام می توانید هزینه خدمات نقشه برداری هوایی با پهپاد را محاسبه کنید.

خدمات مختلف برای افراد مختلف

در اول کار، باید مشخص کنید که دقیقاً کدام سرویس خاص را ارائه خواهید داد.

این مرحله در تعیین دامنه قیمت خدمات شما نقش مهمی را ایفا می کند.

به عنوان مثال ، یک پروژه نقشه برداری با پهپاد به مهارت فنی و تجهیزات تخصصی بیشتری نیاز دارد.

مشتریانی که یک پروژه نقشه برداری هواپیماهایی بدون سرنشین را به خود جذب می کنند، احتمالاً شرکت های بزرگتری مانند شرکت های ساختمانی، ارائه دهندگان انرژی یا سازمان های دولتی خواهند بود.

در مقابل ، یک پروژه عکاسی با پهپاد معمولاً مشتری های کوچکتر را جذب می کند.

شما همچنین می توانید خود را برای ارائه خدمات به مشتریان منحصر به فرد املاک و مستغلات که می خواهند با استفاده از عکس ها و فیلم های هوایی تبلیغ کنند، کار خود را به بازار عرضه کنید.

تفاوت در مشتری مدنظر و سطح مهارت مورد نیاز هر سرویس خاص بدان معنی است که می توان آنها را نیز با نرخ های مختلف ارائه داد.

قبل از تصمیم گیری، می توانید از گزینه های خود استفاده کنید.

ممکن است مخاطبین موجود را در یک صنعت خاص داشته باشید، یا ممکن است قبلاً مهارت هایی داشته باشید که می تواند برای ارائه خدمات به شما کمک کند.

از آن گذشته، قبل از اینکه ادعا کنید نقشه بردار با پهپاد خوبی هستید باید نقشه بردار خوبی باشید؛ اگر مایل به تهیه پهپاد نقشه برداری و نقشه برداری ملک برای شهرداری هستید، توصیه می کنیم در خرید خود دقیق‌تر عمل نمایید.

هزینه های اداره تجارت (مثلا قیمت گذاری پروژه نقشه برداری هوایی با پهپاد)

با در نظر داشتن خدمات ، وقت آن است که لیست هایی را که باید هنگام تعیین نقطه قیمت در نظر بگیرید ، لیست کنید.

از آنجا که هدف اصلی ایجاد یک کسب و کار سودآور است ، شما باید تعیین کنید که چقدر هزینه برای شروع کار و هزینه های تکراری مورد نیاز برای ادامه کار ، نیاز دارید.

هزینه های اولیه

هزینه های اولیه یا سرمایه شامل هزینه دریافت مجوز ، انجام هر نوع آموزش ، خرید پهپاد و لوازم  جانبی آن و ثبت نام در تجارت شما می باشد.این کار ممکن است مبلغ زیادی از شما بگیرد. لازم نیست یکباره آن را پس بدهید.

اگر بتوانید قیمت خود را برای سرمایه گذاری اولیه در اولین سال کار خود جبران کنید، در این صورت شغل شما در وضعیت مطلوبی قرار خواهد گرفت.

بازاریابی

همچنین لازم است تمام هزینه های مربوط به اجرای تجارت را در نظر بگیرید.

احتمالاً مجبور خواهید بود مقداری پول برای بازاریابی هزینه کنید ، مانند میزبانی وب یا چاپ کارت ویزیت و یا بروشور.

حتی ممکن است برای دستیابی به مخاطبان گسترده تر نیاز به استخدام یک متخصص سئو یا بازاریاب ایمیل داشته باشید.

بیمه

به کلیه خلبانان هواپیماهای بدون سرنشین (هلی شات) تجاری توصیه می شود که یک بیمه نامه مسئولیت پذیری بگیرند که در صورت تصادف مربوط به هواپیماهای بدون سرنشین ، آنها را از هزینه هایی که ممکن است متحمل شوند ، محافظت کند.

داشتن خط مشی تضمین می کند که در صورت بروز حادثه شما به آسیب شخصی یا خسارت در اموال منجر به مشکل مالی نمی شوید.

بیشتر مراجعین برای ارائه دهندگان خدمات پهپاد به یک بیمه نامه مسئولیت نیاز دارند.

شرکت های بزرگ، مانند شرکت های ساختمانی یا معادن، نیاز به بیمه نامه هایی با پوشش های بالا هستند. پوشش بزرگ به معنای حق بیمه بزرگ است. هزینه ای که باید در قیمت گذاری خدمات خود در نظر بگیرید.

تعویض لوازم جانبی پهپاد

ممکن است با مجموعه کاملی از لوازم جانبی هواپیماهای بدون سرنشین شروع به کار کنید.

اما این سهام با گذشت زمان کاهش می یابد. باتری ها می توانند فرسوده شوند و پروانه ها شکسته شوند.

اگر می خواهید خدمات خود را با اطمینان ارائه دهید ، باید بلافاصله جایگزینی برای این قطعات خریداری کنید.

نیروی انسانی

اگر شما در حال انجام عملیات در مقیاس بزرگ هستید ، احتمالاً شما آنها را به تنهایی اجرا نمی کنید.

در حین انجام یک کار ، شما ممکن است به نیروی انسانی اضافی نیاز داشته باشید تا به عنوان یک ناظر بصری یا  نقشه بردار اختصاصی عمل کند.

اگر ویرایش ویدیو و عکس را در بالا ارائه می دهید ، ممکن است برای ارائه نتایج با کیفیت بالاتر نیاز به استخدام یک فرد با تجربه نیز داشته باشید. اگر یک سرویس نقشه برداری با پهپاد ارائه می دهید ، ممکن است یک متخصص GIS نیز استخدام کنید تا داده ها را به نقشه های معنی دار پردازش کند.

نرم افزار در نقشه برداری با پهپاد

بسیاری از برنامه ها و نرم افزارهای پرداخت وجود دارند که می توانید برای آسان تر کردن زندگی و به دست آوردن نتایج بهتر از آنها استفاده کنید.

بسیاری از خلبانان هواپیماهای بدون سرنشین تجاری از برنامه هایی مانند Hover یا Skyward استفاده می کنند که برای مناطق پرواز، شاخص ها، به روزرسانی های هوا را در زمان واقعی ارائه می دهند و از قابلیت های ورود به سیستم پرواز برخوردار هستند.

خلبانان هواپیماهای بدون سرنشین تجاری باید در قبال چنین اطلاعاتی آگاه شوند تا مطمئن شوند که هیچگونه محدودیتی، دستورالعمل ها را نقض نمی کند.

برخی از خدمات به نرم افزاری پس از پردازش نیاز دارند که هزینه دارد.

از آنجا که ما شما را به استفاده از نرم افزار دارای مجوز ترغیب می کنیم، ممکن است لازم باشد مجوزهای رایج نرم افزار ویرایش عکس و فیلم مانند Adobe Photoshop ، InDesign و Lightroom را بخرید.

برای یک سرویس نقشه برداری با پهپا ، یک مجوز ArcGIS ممکن است ابزاری در همین محیط باشد.

همچنین ممکن است بسته نرم افزاری G Suite یا Dropbox را در نظر بگیرید که به شما کمک می کند تا پرونده های خود را به طور خودکار بین دستگاه های مختلف همگام سازی کنید.

این برنامه ها به شما امکان می دهند حتی در هنگام خارج بودن از این زمینه ، به طور خودکار از عکس ها و فیلم هایتان پشتیبان تهیه کنید.

اگرچه این کار کاملاً ضروری نیست ، اما داشتن چنین برنامه هایی به شما کمک می کند تا داده های خود را ایمن نگه دارید و تجارتتان را به طور کلی آسانتر کنید.

احتمالاً گزینه های رایگان نرم افزاری برای هر یک از این نرم افزارها نیز وجود دارد .

هزینه های حمل و نقل

همچنین برخی از هزینه ها ممکن است برای کاری که انجام می دهید اتفاق بیفتد. نقشه برداری با پهپاد ممکن است شما را از شهر خارج کند، بنابراین باید هزینه سفر را به هزینه خدمات خود اضافه کنید.

اگر در داخل یک اتومبیل در حال انجام بررسی های جاده ای هستید ، احتمالاً می توانید  هزینه های اجاره وسیله نقلیه به دوش صاحب پروژه بیاندازید.

این کاملاً به شما بستگی دارد که چگونه هزینه های استاندارد تجاری، از جمله وعده های غذایی یا اقامتگاه را در نرخ خدمات خود قرار دهید.

ارزشی خدماتی که ارائه می دهید باید چگونه باشد

خدمات پهپاد در مقایسه با کارهایی که قبل از فناوری پهپاد انجام می شد بسیار ارزان تر است.

برای مثال قیمت نقشه برداری با پهپاد کمتر از دیگر روش ها است.

در آن زمان ، عکس های هوایی و نظرسنجی ها با استفاده از هواپیمای سرنشین دار انجام می شد، فرایندی که شامل استخدام یک خلبان بسیار ماهر، اجاره یک هلیکوپتر یا هواپیمای مناسب فتوگرامتری.

امروزه پهپاد ها می توانند خدمات مشابه را سریعتر ، با کسری از قیمت و با بازده بهتر ارائه دهند.

هزینه های زیادی در ارتباط با خدمات واقعی شما ارائه نخواهید داد زیرا هیچ کالای مصرفی را شامل نمی شود.

در عوض ، قیمتی که بر خدمات خود ارائه می دهید، منعکس کننده ارزشی است که شما به مشتری خود ارائه می دهید.

بیش از همه ، شما در حال استفاده از مهارت ها و تجهیزات خود برای تأمین نیاز تجاری خواهید بود. گذشته از هزینه های شغلی ، مهم است که موقعیت خود را در بازار و ارزش پیشنهادی  هنگام تعیین امتیاز قیمت خدمات را  تجزیه و تحلیل کنید.

هیچ قانونی سخت و سریع برای تأثیر این عوامل بر قیمت شما وجود ندارد ، اما اینها می توانند نکات خوبی برای مقایسه باشند.

سطح تجربه شما

اگر هنوز در صنعت کاملاً جدید هستید ، منطقی است که خدمات خود را با تخفیف قیمت ارائه دهید.

برخی از خلبانان تجاری که تازه کار خود را آغاز کرده اند مجبورند برای ایجاد تجربه ای ارزشمند ، به عملیاتی با ضرر یا حتی رایگان متوسل شوند.

شما لزوماً نباید به همان استراتژی متوسل شوید ، اما باید بدانید که عدم وجود سبد یا لیست مشتریان قبلی شما را به ضرر می اندازد.

اگر صلاحیت دیگری در مورد خلبانی هواپیماهای بدون سرنشین داشته باشید ، احتمالاً می توانید از آنها برای ارائه حق بیمه استفاده کنید.

یک شرکت ساختمانی احتمالاً مایل است هزینه بالاتری را برای نقشه بردار پهپاد که پیشینه مهندسی نیز دارد بپردازد.

یک نقشه بردار دارای مجوز همچنین ممکن است هنگام انجام یک نقشه برداری با پهپاد هزینه بالاتری را دریافت کند.

تجهیزات شما

سطح پیشرفته بودن سخت افزار شما همچنین تعیین می کند که چقدر می توانید بر خدمات خود حساب باز کنید.

از این گذشته ، اگر از DJI Mavic Air استفاده می کنید ، دیگر نمی توانید به اندازه شخص دیگری که از Phantom 4 Pro استفاده می کند ، روی کار خود حساب باز کنید.

این بسیار مهم است که برای برقراری ارتباط با مشتری از چه وسایلی استفاده می کنید ، مانند مشخصات دوربین ، تثبیت و هرگونه ویرایش پس از پردازش و… . حتی اگر مشتری این جزئیات را کاملاً درک نکند ، پیامی را برای شما ارسال می کند که می دانید دقیقاً چه کاری انجام می دهید.

خدمات کمکی

در بیشتر برنامه های کاربردی سرویس پهپادی ، دانستن نحوه پرواز یک هواپیمای بدون سرنشین کافی نیست.

بودن یک عکاس پهپاد یا. پهباد خوب به معنای داشتن چشم خلاق به دنبال زوایای عالی و نقاط برتری است.

اگر مهارت ویرایش عکس و ویرایش ویدیو را دارید ، مهم است که این موارد را برای توجیه نرخ شارژ حق بیمه به مشتری ارسال کنید.

اگر می توانید نقشه برداری با هلی شات را انجام دهید ، کار با داده های جغرافیایی یک مهارت اساسی است. داده های خام جمع آوری شده از یک نقشه برداری بدون سرنشین بدون هیچ گونه پردازش بی فایده است.

برای ارائه یک راه حل کامل ، شما باید برای پردازش داده ها و تهیه نقشه های معنی دار با GIS و سایر نرم افزارهای نقشه برداری سه بعدی مانند pix4d مهارت داشته باشید.

تحویل های شما

هنگام بازاریابی خدمات خود ، مهم این است  که بتوانید با  مشتری نسبت به کارهایی که قرار است تحویل دهید ارتباط برقرار کنید.

اگر عکاس پهپادی باشید ، چاپ عکس های خود را تهیه می کنید؟

برای مدت زمان پوشش باید چند عکس بگیرید؟ آیا قصد دارید نسخه های دیجیتالی همه عکس های خام و ویرایش شده را تهیه کنید؟

این مهم است که در ابتدای تعامل با مشتری ، این موارد به خوبی تعریف کنید  تا در این مسیر هیچ گونه مشکلی به وجود نیاید.

ارائه دهندگان این نوع خدمات معمولاً یک نقشه اولیه سه بعدی را  در حداقل زمان  ارائه می دهند.

این کار می تواند بخاطر بسته اصلی با در نظر گرفتن پردازنده های اضافی نرخ حق بیمه در نظر گرفته شود.

نقشه های اضافی می توانند شامل شاخص پوشش گیاهی (NVDI) ، نقشه حرارتی یا مدل سه بعدی با وضوح بالاتر باشند.

این نقشه ها به تجزیه و تحلیل مکانی اضافی و احتمالاً یک نرم افزار اختصاصی GIS نیاز دارند.

قیمت رقبا در نقشه برداری با پهپاد:

قیمت تعیین شده توسط رقبای شما احتمالاً تنها عامل تأثیرگذار در تعیین قیمت خدمات شما است.

از این گذشته ، شما می خواهید سودآور باشید اما هنوز هم رقابتی باشید. به خاطر داشته باشید که دامنه قیمت ها می توانند بسیار محلی باشند .

شما باید در زمینه شهر خود به رقبا نگاه کنید.

این ممکن است ایده خوبی برای تعیین سطح تخصص ، تجهیزات و تحویل های ارائه شده  باشد. بعد از این می توانید از این رتبه بندی یا ماتریس استفاده کنید تا قیمت های خود را بر این اساس تنظیم کنید.

ممکن است سعی کنید رقبای مستقیم خود را تحت فشار قرار دهید ، اما وسوسه انگیز است و ممکن است در این مرحله از خدمات خود کم ارزش شوید.

آیا نرخ استانداردی برای قیمت خدمات پهپاد وجود دارد؟

بگذارید این گفتگو را با بیان اینکه هنوز نرخ استانداردی برای خدمات هواپیماهای بدون سرنشین وجود ندارد پیشگویی کنیم.قیمت پهپاد نقشه برداری لایکا.

حتی با وجود رشد خوب در چند سال گذشته ، صنعت خدمات مبتنی بر هواپیماهای بدون سرنشین هنوز در مرحله کودکی خود به سر می برد .

در این مرحله ، پویایی قیمت گذاری این خدمات هنوز هم توسط بازار آزاد تعیین می شود: احتمالاً قیمت ها در جایی که رقابت زیادی وجود داشته باشد پایین خواهد بود، در حالی که در صورت تقاضای زیاد قیمت ها بالاتر خواهد بود.

شرایط عرضه و تقاضا در هر منطقه محلی متفاوت است ، بنابراین باز هم ارزش دارد که ببینیم خلبانان هواپیما های بدون سرنشین تجاری در نزدیکی شما چگونه عمل می کنند.

نرخ هایی که ما در اینجا ارائه می دهیم چیزی غیر از تخمین های ناخوشایند نیست ، بنابراین تعجب نکنید که اگر نرخ ها در منطقه شما متفاوت باشد یا خیر.

از آنجا که خدمات پهپاد برای هر نوع صنعت می تواند بسیار متفاوت باشد ، ما این بحث را در هر صنعت جدا می کنیم.

قیمت نقشه برداری با پهپاد
قیمت نقشه برداری با پهپاد یا پهباد

قیمت گذاری تصویر برداری با پهپاد در صنایع مختلف

عکاسی هواپیماهای بدون سرنشین

شرکت هایی که خدمات عکاسی با پهپاد را ارائه می دهند ، طرح های مختلف قیمت گذاری را اجرا می کنند که می توانید تصویب کنید. برخی از آنها نرخ هر ساعت ، نیمی از روز یا نرخ تمام روز یا نرخ پروژه را ارائه می دهند.

تبلیغات املاک و مستغلات

مشاغل املاک و مستغلات محدود به زمان نیستند ، بنابراین محاسبه اغلب بر اساس تولید انجام می شود. این نوع طرح قیمت گذاری باعث می شود تا مشتری بتواند درخواست خود را بر اساس تحویل های مورد انتظار یا بودجه خود تغییر دهد.

نقشه برداری با هواپیماهای بدون سرنشین

اکثر شرکت هایی که خدمات نقشه برداری هواپیماهای پهپاد یا پهباد را ارائه می دهند یک طرح قیمت گذاری در ساعت دارند.

این یک برنامه کارآمد برای پاسخگویی به مناطق تحت پوشش بزرگتر ، و در مورد عوارض لجستیکی در مناطقی است که دسترسی به آنها سخت تر است.

تعداد ساعتهای صورتحساب شامل نیازهای بعد از پردازش مانند تهیه نقشه و تجزیه و تحلیل داده ها نیز می شود.

برخی از شرکت ها انتخاب نقشه برداری از هواپیماهای بدون سرنشین را در یک طرح قیمت گذاری در هکتار ارائه می دهند.

با این حال ، آنها در اقلیت هستند و در حال حاضر تعیین میزان در هکتار برای نقشه برداری هواپیماهای بدون سرنشین وجود ندارد.قیمت نقشه بردارب با پهپاد.

آیا خرد کردن رقابت عاقلانه است؟

Undercutting به معنای ارائه خدمات شما با قیمتی بسیار پایین تر از رقبای شما و تلاش برای به دست آوردن هرچه بیشتر مشتری است.

اگر تازه کار خود را آغاز کرده اید این ممکن است یک استراتژی خوب باشد. با این حال ، شما از مزیت تجربه و داشتن یک سبد گسترده استفاده نمی کنید اما ، این ایده خوبی خواهد بود که در درازمدت قیمت های خود را به استاندارد صنعت افزایش دهید.

ارائه قیمت پایین به معنای کار سخت تر برای به دست آوردن همان مقدار است ولی به طور کلی یک استراتژی تجاری هوشمند نیست.

افکار نهایی

بازار خدمات مبتنی بر هواپیماهای بدون سرنشین در چند سال گذشته جهش و مرزهایی داشته است.

با شناخت بیشتر صنایع ارزش پهپادها و ارزان تر و دستیابی بیشتر فناوری ، انتظار داریم بازار در آینده رشد بیشتری پیدا کند.

برای یک شرکت کننده جدید در بازار ، رقابتی بودن به معنای ارائه نتایج با کیفیت بالا با قیمت پایین تر است.

با این حال ، صاحبان مشاغل خوب فقط قیمت بیهوده را بی فکر ارائه نمی دهند.

آنها باید تمام هزینه های مربوط به شروع و اداره کار را در نظر بگیرند و خدمات خود را برای تولید سود خوب قیمت گذاری کنند.

یک تجارت بدون سرنشین قبل از خاموش شدن مجبور است در صدور گواهینامه ، آموزش و فناوری سرمایه گذاری کند. مهمتر از آن ، کار کردن با یک هواپیمای بدون سرنشین شامل هزینه های مکرر در بیمه ، نرم افزار ، قطعات جایگزینی و نیروی انسانی است.

با توجه به مهارتهای لازم ، تجارت پهپاد می تواند بسیار پرسود باشد. پهپاد یا پهباد.

پرداخت ممکن است بسته به صنعت خاصی که در آن خدمت می کنید متفاوت باشد. به عنوان مثال ، یک شرکت نفت و گاز در مقایسه با زوجی عکس های عروسیشتان توسط عکس های هوایی به دست آمده ، هزینه بیشتری برای نقشه برداری هواپیماهای بدون سرنشین پرداخت می کند.

انتخاب یک صنعت ، تعادل شناختن چیزهایی است که شما در آن خوب هستید و دانستن این است که شما در چه بازاری می توانید وارد شوید.

اجرای یک تجارت بدون سرنشین با عملکرد هر تجارت دیگری فرق نمی کند.

تنها موفقیت لازم این است که ارزش خوبی را برای مشتری های خود فراهم کنید.

با شناخت بازار خود ، شناسایی نیازهای آنها و ارائه نتایج با کیفیت بالا ، پس هیچ دلیلی وجود ندارد که تجارت هواپیماهای بدون سرنشین شما رونق نگیرد.

آیا نقشه برداری با پهپاد برای پروژه شما مناسب است؟

نقشه برداری با پهپاد یکی از به روزترین روش های تهیه نقشه است.

شاید برای پروژه ای کارفرمایان به فکر استفاده از روش پهپاد بیفتند.

اما آیا این روش برای این پروژه مناسب می باشد؟

آیا گزینه بهتری برای پروژه مد نظر  کارفرما وجود دارد؟

برای بررسی این موضوع لازم است به تعدادی از سوالات پاسخ داده شود.

در ادامه مقاله به بررسی هر یکی از این سوالات می پردازیم.

UAS (پهپاد) موفقیت آینده تصویربرداری هوایی و مدل سازی

پروزه های مناسب نقشه برداری با پهپاد
نمایی از استفاده از روش نقشه برداری با پهپاد

سوالاتی که لازم است در انتخاب روش نقشه برداری برای استفاده از پهپاد با پاسخ داده شود:

هدف از نقشه برداری از منطقه مورد نظر چیست؟

یکی از اصلی ترین معیار هایی که در انتخاب روش نقه برداری از منطقه مورد نظر باید در نظر گرفت هدف از نقشه بردار است.

زیرا بعضی از پروزه های با اهدافی با دقت های بسیار بالا انجام می شود که در این گونه پروزه ها نقشه بردار با پهپاد پیشنهاد نمیشود .

زیرا دقت بسیار بالا را حاصل نمیشود.

البته باید این نکته را هم توجه نمود که پیشرفت سریع تکنولوژی پهپاد ها و نرم افزار های مورد استفاده دقت را تا حد زیادی بالا برده است و در اکثر پروژه های امروزی قابل استفاده میشود.

منطقه ای که قرار است نقشه برداری با پهپاد در آن صورت گیرد چه شرایط آب و هوایی دارد؟

یکی از اصلی ترین وسایلی که در مورد باید توجه شود شرایط آب و هوایی منطقه است.

به دلیل سبک بودن پهپادها استفاده از این تجهیزات در مناطقی که شرایط آب و هوای مناسبی ندارد مانند بادهای شدید طوفان ها باران و غیره مناسب نمی باشد.

در صورتی که منطقه دارای شرایط طوفانی و آب و هوایی بدی است می توان از روش های فتوگرامتری هوایی مانند هواپیما استفاده کرد.

البته روش هایی مانند هلیکوپتر وجود دارد که شرایط سخت آب و هوایی را قابل تحمل است اما در ایران نه ممقرون به صرفه است و نه کاربردی دارد.

اما در صورتی که منطقه دارای باد های ضعیفی می باشد.

روش استفاده از پهپاد روش مناسبی می باشد زیرا پهپاد های امروزی می تواند تا حدی در مقابل ورزش‌های باد های ملایم مقاومت کند.

برای نقشه برداری چقدر زمان دارید؟

در صورتی که منطقه شما منطقه کوچک است و به نقشه برداری سریع از منطقه نیازدارید پیشنهاد نقشه برداری با پهپاد بهترین گزینه است.

زیرا پهپادها را می توان به سرعت در محل مستقر کرد و تصویربرداری و اسکن داده های موجود را به سرعت پردازش کرد.

برای مثال نرم افزار agisoft photo scanner , pixd4d , یا نرم افزار Trimble Inpho UASmaster این امکان را برای پردازش داده های تهیه شده با استفاده از نقشه برداری با پهپاد را به راحتی و با سرعت بالا در اختیار شما قرار  می‌ دهد.

در حالت کلی باید گفت که نقشه برداری با پهباد در حال حاضر سریع ترین روش نقشه برداری می باشد‌.[tie_index]منطقه از نظر ناهمواری به چه صورت است؟[/tie_index]

منطقه از نظر ناهمواری به چه صورت است؟

در حالت کلی فتوگرامتری چه هواپیما و یا پهپاد برای زمینهای ناهموار  نتایج بهتری را نشان می دهد.

اما در حالت کلی اگر زمین شما دارای دره‌های بسیار است این روش پیشنهاد می شود.

زیرا پهپاد ها به دلیل این که می‌توانند در فاصله کمی از زمین در دره ها شروع به برداشت داده و اسکن نمایند اگر همان تکنولوژی لیدار بر روی هواپیماها سوار باشد به دلیل فاصله زیاد از درها جزئیات مورد نظر را نخواهد داشت.

به همین خاطر در این گونه مناطق نقشه برداری با پهپاد پیشنهاد می شود زیرا دقت بی بهتری و نتایج بهتری را در بر خواهد داشت.

 وسعت پروژه شما چقدر می باشد؟

اگر منطقه مورد نظر بسیار بزرگ باشد پیشنهاد نقشه برداری با هواپیما می باشد.

زیرا در مدت زمان کمتری به وسعت بیشتری از زمین را به دلیل ارتفاع بالاتر می تواند برداشت کند.

اما این را هم باید در نظر گرفت که به دلیل بالا بودن همین ارتفاع  ممکن است تصاویر با وضوح مناسب  نسبت به هواپیما بدون سرنشین یا پهپاد نباشد.

وسعت منطقه در نقشه برداری با پهپاد
وسعت منطقه در نقشه برداری با پهپاد

آیا اجازه پرواز پهپاد در منطقه مورد نظر داده میشود؟

اجازه پرواز و عکس برداری با پهپاد در یک فاصله معینی از زمین نیاز به صدور مجوز از ارگان های ذیربط می باشد.

این در حالی است که در بعضی مناطق به دلیل نزدیکی با مناطق نظامی امکان صدور مجوز پرواز و عکس برداری با پهپاد به هیچ عنوان صادر نمی شود.

در اینجا اگر هدف تهیه نقشه با استفاده از روشهای فتوگرامتری می باشد میتوان از عکس‌های موجود در ارگان های ذیربط مانند سازمان نقشه برداری کشور در ایران برای تهیه نقشه های منطقه مورد نظر با استفاده از روش فتوگرامتری استفاده نمود.

بودجه در نظر گرفته شده برای پروژه نقشه برداری چقدر میباشد؟

بودجه در نظر گرفته شده برای پروژه نقشه برداری چقدر میباشد؟

شاید می‌توان گفت اصلی‌ترین معیارهای تعیین روش در نقشه برداری از منطقه مورد نظر بودجه در نظر گرفته شده برای این پروژه می باشد.

همین طور که می دانید یکی از اصلی ترین دلایل اینکه این روش در سال های گذشته مورد توجه بسیار قرار گرفته است پایین بودن هزینه این روش می باشد.

در تمام روش ها از جمله نقشه برداری زمین و یا عکس برداری با استفاده از هواپیما مخصوصاً برای مناطق بزرگ هزینه بسیاری را باید صرف نمود.

همچنین همانطور که گفته شد وقت بسیاری برای تهیه نقشه با استفاده از روش های گفته شده صرف می شود.

به همین خاطر برای کاهش بودجه ها نقشه برداری با پهپاد شدیداً توصیه می شود.

زیرا این روش

    •  نیازمند به تجهیزاتی نسبتاً با هزینه پایین تر
    •  استفاده از اپراتور کمتر
    • پایین بودن خطرات موجود

و غیره می باشد.

در اخر لازم است این نکته را بگوییم که در کنار مزایای استفاده از این روش در حال پیشرفت اگر به تمامی معیار ها و سوالات پاسخ درستی داده نشود و پهپاد احتیاجات روش پروژه مورد نظر را پاسخ دهد زیان های بسیاری از جمله هدر رفتن وقت و سرمایه در بر خواهد داشت.

پس لازم است تمام موارد در انتخاب روش نقشه برداری هر پروژه ای حتما بررسی و تحقیق شود.

محاسن و معایب نقشه برداری هوایی با پهپاد چیست؟

عکس برداری با پهپاد سال های بسیار دور (جنگ جهانی دوم ) با اهداف نظامی مورد استفاده قرار می گرفته.

اما در دهه اخیر استفاده از نقشه برداری با پهپاد رونق پیدا کرده و تا به حال پیشرفت زیادی نموده است.

نقشه برداری با پهپاد تا به حال توانسته کمک زیادی به نقشه برداران نماید.

اما ایا این وسیله واقعا کاربردی و مناسب نقشه برداری می باشد؟

مزایا و معایب نقشه برداری با پهپاد چیست؟

تقریبا از همان سال های ورود پهپاد به نقشه برداری  بسیار در مورد محاسن و معایب نقشه برداری با پهپاد بحث شده است .

بسیاری از نقشه برداران آن را کاملا مفید در مقابل بسیاری دیگر آن را رد می کند.

در ادامه به بررسی چند مورد از محاسن و معایب نقشه برداری با پهپاد می پردازیم.

محاسن و مزایای نقشه برداری با پهپاد:

در ادامه به توضیح در مورد مزایای استفاده از این روش در مقابل روش های دیگر نقشه برداری می پردازیم.

کیفیت بهتر تصاویر از مزایای نقشه برداری با پهپاد:

یکی از دلایل و مزایای نقشه برداری با پهپاد به جای نقشه برداری فتوگرامتری و دیگر روش ها بالا بودن کیفیت تصاویر به دلیل نزدیک بودن آن به زمین می  باشد.

دلیل دیگر بالا بودن این کیفیت این است که پهباد ها در ارتفاعی زیر ابر ها حرکت میکنند.

ابر ها در هنگام عکس برداری ماهواره ای مانند ماهواره لندست و یا هواپیمایی مقابل دوربین قرار میگیرند و کیفیت تصاویر را پایین می آورند .

اما در پهباد ها به دلیل پرواز در ارتفاع پایین این مشکل به وجود نمی اید.

با استفاده از پهپاد ها شما قادر خواهید بود ناطق را با جزئیات خیلی بیشتر برداشت نمایید.

کیفیت عکس هوایی پهپاد
نمایی از تصویر حاصل از عکس برداری با پهپاد

صرفه جویی در وقت :

در نقشه برداری با پهپاد شما در زمان کوتاهی منطقه وسیعی را برداشت مینمایید.

در صورتی که در نقشه برداری زمینی همان پروژه میتواند ماه ها زمان ببرد.

همچنین پردازش داده های پهپاد در چند روز صورت میگیرد.

که این آمار در مقایسه با فتوگرامتری هوایی بسیار کوتاه است.

همه این گزینه ها باعث شده که نقشه برداری با این روش به یک روش سریع و کاربردی بدل شود.

صرفه جویی در هزینه :

زمان کم تر هزینه کم تر!

زمان در پروژه رابطه مستقیمی با هزینه مصرفی دارد.

این در صورتیاست که شما در مدت کم با پرسنل کم تر توانسته اید پروژه نقشه برداری خود را انجام دهید. که خود یکی از مزایا و محاسن نقشه بردای با پهپاد است. محاسن و معایب نقشه برداری با پهپاد.

شرایط مختلفی در تعیین قیمت نقشه برداری با پهپاد دخالت میکند که در مقاله مربوطه کاملا در مورد آن توضیح داده شده است.

عبور از خطرات:

در نقشه برداری با این روش شما قادر خواهید بود که در مناطقی که خطرات مختلفی وجود دارد بدون حضور در انجا پروژه خود را انجام دهید.

حال این خطرات می توانند خطرات مربوط به مناطق سیل و زلزله زده باشد یا خطرات مربوط جانوران و یا اصلا حضور در محیط های سلب العبور.

نقشه برداری در مناطق عدم دسترسی:

پهپاد ها این امکان را برای نقشه برداران براورده کرده اند که می توانند در مناطقیکه دسترسی غیرممکن است  داده پرداشت کنند.

پس دیگر محاسن نقشه برداری با پهپاد برداشت داده از مناطقی است که دسترسی به آن ها غیرممکن است.

حال این دسترسی به وسیله عوارض طبیعی غیر ممکن شدهذ است یا مواردی همچون ازدحام جمعیت.

فرض کنید میخواهید منطقه ای مانند بازار بزرگ تهران را نقشه برداری نمایید در روز عادی با ازدحام جمعیت نقشه برداری ممکن است؟

هزینه کمتر:

هزینه خرید تجهیزات مربوط به پهپاد ها از جمله دوربین ها بسیار ارزان تر است دوربین های فتوگرامتری می باشد.

دوربین های فتوگرامتری قیمتی حدود چند میلیون دلار دارند این در صورتی است که دوربین های پهپاد به دو یا سه هزار دلار میرسد.

همچنین هزینه نگهداری و استقرار هواپیما بسیار زیاد است که این در پهپاد بسیار ناچیز می باشد.محاسن و معایب نقشه برداری با پهپاد.

معایب نقشه برداری هوایی با پهپاد:

در کنار تمام مزایای ، معایب نقشه برداری هوایی با پهپاد را نیز باید گفت.

محاسن و معایب نقشه برداری با پهپاد
محاسن و معایب نقشه برداری با پهپاد

از جمله این معایب :

تاثیری پذیری از شرایط آب و هوایی:

یکی از معایب نقشه برداری هوایی با پهپاد تاثیر پذیر بودن آن در شرایط آب و هوایی بد همچون طوفان می باشد.

این روش را شما نمی توانید زمانی که شرایط آب  و هوایی نا متصاعد است استفاده نمایید.

پهپاد ها نسبت به شرایط اب و هوایی بسیار حساس می باشند و قادر به پرواز در این مواقع نیستند.

لازم به ذکر است که در نسل های جدید کوداکوپتر ها این مشکل تا حدودی برطرف شده و تا حدودی در مقابل وزش های ملایم باد مقاوم شده اند.

آسیب پذیر در مقابل حیوانات:

شاید بارها در کلیپ های ویدیویی دیده باشید که پهبادی در حال عکس برداری یا فیلم برداری است مورد تهاجم حیوانات شکاری از حمله پرندگان قرار می گیرد.

همان طور که گفته شد حیوانات تهدید بر این روش می باشند.

محدودیت در ذخیره سازی انرژی:

یکی از مشکلات اصلی که در نقشه برداری با پهپاد با ان مواجه هستید عمر باتری می باشد.

زمان پرواز در اکثر پهپادها مخصوصا پهباد های چهارموتور حدود ۱۵ دقیقه است.

این مدت زمان در مقابل با روش های فتوگرامتری با هواپیما بسیار کم و مشکل ساز می باشد.محاسن و معایب نقشه برداری با پهپاد.

داده های زیاد از جمله معایب نقشه بردای با پهپاد:

با این که پهپاد ها نزدیک به زمین پرواز میکنند و این مسئله باعث بالا رفتن کیفیت می شود و مشکلات عکسبرداری هوایی را ندارد.

اما همین عمل باعث می شود شما برای یک منطقه کوچک نیاز به داده و عکس های خیلی زیادی داشته باشید.

در نتیجه بعد از اتمام پروژه در یم منطقه کوچک شما با حجم زیادی از تصاویر مواجه می شوید.

نقشه برداری با پهپاد مناسب مناطق بزرگ نمی باشد.

محدودیت در پرواز از سوی دولت ها:

دولت ها برای مقابله با مسائل امنیتی قوانینی در خصوص پرواز پهپادها قراد داده اند.

پهپادها بدون مجوز تا ارتفاع زیادی را حق پرواز ندارند.

در مناطق نظامی خیلی کمتر ویا به سختی مجوز پرواز داده می شود یا اکثر مواقع اصلا مجوزی صادر نمی شود.

البته برای ترسیم نقشه ها و کارتوگرافی با استفاده از نقشه برداری با پهپاد نیاز به دانش تفسیر عکس هوایی نیاز است.

نقشه برداری با پهپاد چیست؟

در نقشه برداری با پهپاد از سیستم فتوگرامتری و تصویر برداری هوایی و در نتیجه تبدیل عکس به نقشه استفاده می شود.

هزینه نقشه برداری با پهپاد چقدر است؟

مسئله قیمت گذاری به نوع پروژه و مساحت بستگی دارد.

آیا نقشه برداری با پهپاد جایگزین مناسبی است؟

بله البته به نوع پروژه بستگی دارد.

نقشه برداری هوایی با پهپاد آینده ای دارد؟

بدون شک تا چند سال آینده همه پروژه ها با این روش تعریف خواهند شد.

 

 
نیاز به پشتیبانی دارید؟ در خدمتیم...
×
پشتیبانی واتساپ Whatsapp chat
پشتیبانی تلگرام Whatsapp chat
2 +