تصاویر قبل و بعد از زلزله ترکیه/ نقشه ماهواره ای جدید و با کیفیت

بلاگ اسکیل

یکی از وقایع طبیعی که در صورت برور آن با خسارات جانی و مالی همراه خواهد بود زلزله است که اخیرا در ترکیه باعث بی خانمان شدن میلیون ها انسان و کشته شدن هزاران نفر شده است.

امروزه با دارا بودن پهپادها و ماهواره های مختلف می توان از سطح زمین تصاویر با کیفیتی تهیه کرد تا بر اساس این تصاویر بتوان نقشه های ماهواره ای جدید و با کیفیت ایجاد کرد و توسط این تصاویر و نقشه ها می توان خدمات رسانی و امداد با سرعت بیشتری صورت پذیرد.

با ما تا پایان همراه شوید تا اطلاعات کاملی درباره تصاویر نقشه ماهواره ای جدید و با کیفیت از زلزله ترکیه را مورد بررسی قرار دهیم.

زمان وقوع زلزله ترکیه

زمان وقوع زلزله ترکیه روز دوشنبه 6 فوریه 2023 مصادف با 17 بهمن سال 1401 با مرکز کانونی شهر قهرمان مرعش و غازی عینتاب در جنوب این کشور با شدت لرزه ای 7.8 ریشتر به مدت یک دقیقه و 15 ثانیه اتفاق افتاد که بر اساس صحبت های معاون دبیر کل سازمان ملل به رویداد ویران کننده در قرن اخیر از آن یاد کرد.

در این زلزله پهپادها یا هواپیماهای بدون سرنشین با عکسبرداری هوایی که انجام دادند کمک بسیار زیادی در شناسایی مناطقی که بیشترین خسارت جانی و مالی را دیده اند کردند و به وضوح شدت تخریب زمین لرزه در اختیار کارشناسان قرار دادند.

زمان وقوع زلزله ترکیه

بر اساس این تصاویر عملیات امداد رسانی با کیفیت و سرعت بیشتری دنبال شد، چرا که پهپادها به دلیل مجهز بودن به سنسورهای پیشرفته میزان خسارات را ارزیابی نموده و با تهیه نقشه های هوایی برای سرو سامان دادن به مناطق زلزله زده مورد استفاده قرار گرفتند.

نقشه ماهواره ای جدید از مناطق زلزله زده ترکیه

همزمان با زلزله ترکیه در اقدامی بسیار سریع سازمان ملل سامانه ماهواره ای در امور نقشه برداری برای مناطق زلزله زده اغاز کرد تا به صورت لحظه ایی از میزان تلفات جانبی و مالی آگاهی پیدا نمایند.

با سامانه مانیتورینگ اطلاعات لحظه ای از ماهواره ای کوپرنیک دریافت می شد و بر اساس داده های دریافت شده از تصاویر ماهواره ای، کارشناسان قادر به مدیریت محیط و رصد کامل زمین خواهند شد.

سازمان هوافضای امریکا (ناسا) ماهواره  2ALOS- را برای دریافت اطلاعات و عکسبرداری هوایی انتخاب نموده است تا بر اساس اطلاعات دریافتی از تصاویر ماهواره ای نقشه تخمین تلفات و خسارات را تهیه نمایید.

با تهیه نقشه هوایی از نقاط تورکولو، غازی عینتاب، قهرمان مرعش و… میزان آسیب ها و تلفات ارزیابی شده و نقاطی که بیشترین آسیب را دیده اند شناسایی می نماید.

طبق تحلیل داده هایی که توسط کارشناسان ناسا به عمل آمده زمین لرزه ها از گسلی به عمق 18 کیلومتری از سطح زمین ناشی شده است که همین موضوع باعث شده که چند صد کیلومتر  دور تر از مرکز کانون زلزله نیز شدت زمین لرزه را احساس نمایند.

کارشناس ناسا آقای فیلدینگ علت زمین لرزه را سری بودن گسل ها تا سطح زمین به صورت طولانی گسیخته شده و همین امر باعث شدت لرزش بسیار بالا در منطقه گشته است و باعث لرزیدن شهرها و روستاهای بسیار زیادی در کشور ترکیه و سوریه شده است.

نقشه ماهواره ای جدید از مناطق زلزله زده ترکیه

همچنین اقای فیلدینگ شدت زلزله رخ داده شده در ترکیه را مشابه زمین لرزه سانفرانسیسکوی آمریکا دانست با این تفاوت که سانفرانسیسکو در آن زلزله به کلی نابود شد.

تحلیل اطلاعات به دست آمده از نقشه های ماهواره ای ترکیه

طبق تحلیلی که کارشناسان با استفاده از نقشه های ماهواره ای ترکیه به دست آوردند به این نتیجه رسیدند که در مناطقی که زلزله اتفاق افتاده شکاف عمیقی ایجاد شده و همین امر باعث بالا رفتن میزان خسارات و تلفات جانی شده است مطابق عکسی که در بالا قرار دادیم رنگ های نارنجی و زرد پیکسل ها نشان از کم بودن خسارات در نقاط مزبور و رنگ قرمز پیکسل ها نشان از بالا بودن شدت خسارات و تلفات جانی دارد.

با مشخص شدن این نقاط که دو روز بعد از زلزله انجام شد باعث شد که امدادرسانی و ارائه خدمات به این مناطق در اسرع وقت با بالاترین امکانات و تجهیزات صورت پذیرد.

با توجه به پیکسل های موجود در نقشه ها و بزرگنمایی آنها می توان به عمق فاجعه پی برد و همواره اطلاعات دریافتی از تصاویر ماهواره ای باعث بالا رفتن کیفیت و دقت نقشه ها می شود و با مقایسه ای که بین تصاویر دریافتی از ماه آوریل سال 2021 و آوریل سال 2022 توسط ناسا انجام شد میزان تغییرات اتفاق افتاده را به نسبت قبل مورد ارزیابی قرار گرفت و متوجه تغییرات و آسیب هایی که در مناطق زلزله زده اتفاق افتاده است شدند.

با بزرگنمایی که روی پیکسل ها انجام شد هر پیکسل حدود 30 متر به اندازه یک زمین بیسبال را برای کارشناسان نشان می دهد و با دنبال کردن میزان تغییرات رخ داده شده می توان حرکت های بعدی گسل را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و با مدیریت درست می توان از بروز حوادث آتی پیشگیری هایی را در نظر گرفت تا در صورت اتفاقات آتی میزان تلفات کاهش پیدا کرده و با برنامه مدون برای نوسازی و تقویت مقاومت ساختمان ها اقدامات لازم را انجام داد.

اطلاعات به دست آمده از نقشه های ماهواره ای ترکیه

با بررسی اطلاعات دریافتی از تصاویر و نقشه های ماهواره ای متوجه حرکت های گسل آناتولی در شرق ترکیه شدند و همواره حرکات این گسل را دنبال می کنند چرا که با تحریک و فعالیت این گسل، امکان وقوع زمین لرزه های شدید را شاهد خواهند بود. اتفاقاتی که در صورت تحریک گسل آناتولی می توان رخ دهد می توان به رانش زمین، تشدید پس لرزه ها، قطعی برق و آب و… اشاره کرد.

ناسا همواره اقدام به بروز کردن سکوی نقشه برداری می کند تا همواره به اطلاعات جدید و حائز اهمیت دست پیدا نماید و به تبع آن اطلاعات جدید در اختیار نیروی صلیب سرخ و امدادگران نجات در مناطق زلزله زده قرار دهد.

با بروز بودن اطلاعات امدادگران کار خدمات رسانی با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت و مناطق زلزله زده با سرعت بیشتری نوسازی و تجهیز خواهند شد.

به محض رخ دادن زمین لرزه در ترکیه، دولت این کشور هشدار سطح چهار صادر کرد و از تمامی کشورهای دنیا درخواست کمک های مالی و انسانی نمود تا هرچه سریع تر به کمک مردم زلزله زده این کشور بپیوندند و میزان تلفات جانی و مالی را کاهش دهند.

از جمله کشور اسپانیا در اقدامی سریع با ارسال تعداد زیادی پهپادهای پیشرفته و مجهز به انجام امور نقشه برداری به این مناطق باعث گردید که نحوه مدیریت بحران و خدمات رسانی به بهترین وجه ممکن صورت گیرد و تعداد زیادی از مردم که در زیر آوار گیر افتاده بودند نجات یابند.

جمع بندی مطلب

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در زمینه ماهواره ها و پهپادها، نحوه خدمت رسانی و امدادگری تغییر پیدا کرده و با در اختیار داشتن تصاویر قبل و بعد از زلزله ترکیه و تهیه نقشه های ماهواره ای می توان مناطقی که بیشترین آسیب را دیده اند را در کوتاه ترین زمین ممکن شناسایی کرد و با مدیریت دقیق بحران می توان انسان های زیادی که در زیر آوار گیر افتاده اند را با استفاده از به روزترین تجهیزات نجات داد.

در پایان خوشحال خواهیم شد که نظرات و سوالات خود را درباره نقشه ها و تصاویر قبل و بعد از زلزله ترکیه با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید، شاد و پیروز باشید.

سوالات متداول:

سوالمدت زمان زلزله و شدت زمین لرزه در ترکیه چقدر بود؟

مدت زمان دو زلزله 1 دقیقه و 15 ثانیه با شدت 7.8 و 7.5 ریشتر در جنوب ترکیه و شرق سوریه اتفاق افتاد.

سوالتعداد مناطقی که در این زلزله آسیب دیدند به همراه میزان تلفات چه میزان بود؟

ده منطقه در ترکیه با آسیب بسیار زیادی مواجه شدند و  بیش از 24 هزار نفر در زلزله ترکیه و سوریه جان خود را از دست دادند و میلیون ها نفر بی خانمان و مجروح شدند.

4.2/5 - (4 امتیاز)

جهت اخذ راهنمایی درباره محصولات رایگان فقط از طریق دیدگاه اقدام نمایید. جهت مشاوره در موارد دیگر مانند سفارش پروژه، درخواست همکاری ، مشاوره در خرید از راه های زیر می تواند اقدام نمایید.


ایمیل:     info@mapscale.ir


02128423013
مشاور:


09120448336
واتساپ:


 

آخرین آموزش ها
بیشتر بخوانید
محصولات بتنی
بلاگ اسکیل

برای انتخاب محصولات بتنی مورد استفاده در ساختمان سازی چه استانداردهایی را در نظر داشته باشیم؟

اگر قصد ساخت ملکی را دارید یا فردی تازه‌کار در زمینه ساخت‌و‌ساز محسوب می‌شوید باید پیش از شروع پروژه، برای خرید مصالح ساختمانی و محصولات بتنی برنامه‌ریزی کنید. برای…
نوشتهٔ پیشین
GIS چیست و چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نیاز به پشتیبانی دارید؟ در خدمتیم...
×
پشتیبانی واتساپ Whatsapp chat
پشتیبانی تلگرام Whatsapp chat
2 +