نقشه برداری معدن با پهپاد چیست و 10 تا از کاربردهای آن

فتوگرامتری, نقشه برداری
5 دیدگاه

موضوعی که معدن داران چند سال گذشته با آن سروکار دارند یا نام آن را شنیده اند، نقشه برداری با پهپاد یا نقشه برداری معدن با پهپاد است. با کمی تحقیق، جستجو و پردازش تصاویر پهپاد متوجه می شوید که معدن هایی که از تکنولوژی پهپاد استفاده می کنند روند،  دقت و درآمد بیشتری دارد. پهپاد اطلاعات بسیار مفید در زمان کوتاه از جمله بازدهی کلی و مدیریت معادن را در اختیار معدن کاران قرار می دهد.

محاسبه حجم معدن در نقشه برداری با پهپاد
محاسبه حجم معدن در نقشه برداری با پهپاد

نقشه برداری معدن چیست؟

نقشه برداری معدن در حقیقت کلیه اموری مربوط به نقشه برداری در محیط معدنی را میگویند؛که شامل اموری همچون تعیین حجم عملیات خاکی،تعیین پیشروی،تعیین میزان احتمال خطرات ناشی از خطر ریز دیوار های معدن و… می باشد که همه توسط مهندس نقشه بردار محاسبه میگردد.

پهپاد ها در معدن چه کاربردهایی دارد؟ کاربرد نقشه برداری پهپاد در معدن ؟

مدیریت انبارها :

یکی از مسائل مهم در معادن مدیریت انبارها می باشد که به صورت پیوسته اندازه گیری حجم باید صورت گیرد اما به دلیل نامنظم بودن شکل معدن ها استفاده از روش های سنتی مانند استفاده از gnss دقت مناسبی ندارد و برای بالا بردن دقت با این روشها سختی های زیادی را باید متحمل شد.

 همچنین به دلیل مصرف زیاد وقت استمرار این موضوع  ممکن نیست. موضوع مهمی که باید گفت این است که روش های سنتی هزینه بسیار بالایی دارد. در مقابل همه این مسائل نقشه برداری معدن با پهپاد تمام این مشکلات را حل کرده است. شما با کمترین هزینه، بالاترین دقت و به سرعت می توانید داده های خود را تهیه و پردازش کنیم؛ همچنین استفاده از ماژول PPK و RTK پهپاد می تواند در این پروسه شما را همراهی کند.

محاسبه  بهتر حجم معدن در نتیجه داده های مالی دقیق تر 

تصاویر پهپاد داده های مختلفی از جمله ابر نقطه، انواع مدل های رقومی از زمین تهیه مدل سه بعدی از سایت معدن میتوان تهیه کرد.

 محاسبه حجم معدن با استفاده از نقشه برداری پهپاد در معدن دارای دقت بسیار بالایی می باشد زیرا در این روش از هزاران نقطه یا همان ابر نقطه استفاده می شود.

 از آنجایی که پهپادها و نرم‌افزارهای محاسبه در روش نقشه برداری معدن با پهپاد به صورت بی طرف صورت می گیرد نتایج به مقدار واقعی بسیار نزدیک است. در نتیجه همه این موارد باعث شده که محاسبه حجم و در نتیجه داده های مالی بهتری را داشته باشیم. برای آشنایی و تهیه پهپاد نقشه برداری می توانید با شماره های مندرج تماس حاصل نمایید.

داده ها و اطلاعات دقیق به صورت هفتگی ماهانه و فصلی با نقشه برداری معدن با پهپاد :

همانطور که قبلا توضیح دادیم و روش‌های قدیمی مانند gnss  به دلیل زمان بر بودن و بالا بودن هزینه به صورت متداول نمی توان استفاده کرد.

 این در حالی است که بالا بودن سرعت نقشه برداری پهپاد در معدن شما می توانید هر زمان نیاز به برآورد و جمع‌آوری اطلاعات دارید از سایت با استفاده از این روش دیتا جمع‌آوری کنید.

 می توانید به صورت هفتگی ماهانه سه ماه و غیره داده های به روز جمع‌آوری با استفاده از آن به اطلاعات جالبی مانند روند رشد در معدن، تخمین سهام آینده معدن و… را  پیش بینی کنید.

نقشه برداری معدن
ایجاد gcp نقشه برداری معدن با پهپاد

نظارت و برنامه ریزی دقیق تر بر روی معادن :

 مدیران با استفاده از  مدل تهیه شده از سایت می توانند نظارت بهتر و دقیق ترین را داشته باشد.

حمل و نقل جاده ای:

مدل تهیه شده با استفاده از نقشه برداری پهپاد در معدن از معدن اطلاعات مفیدی در زمینه حمل و نقل و وضعیت جاده ها و دسترسی های معدن را به شما خواهد داد. برای مثال می تواند به طول طولش ای و طول و زاویه دست مشخص کند.

 با استفاده از مدل تهیه شده می توانید وضعیت راه ها و دسترسی ها را بررسی کنید و بهینه ترین راه ها و کم خطر ترین آنها را برای حمل و نقل انتخاب کنید. این موضوع فواید زیادی از جمله به حداقل رساندن هزینه و از همه مهمتر به حداقل رساندن خطرات احتمالی را می توان نام برد.

مسیرها در نقشه برداری معدن
مسیرها در نقشه برداری معدن با پهپاد

جریان آب و رسوبات:

معادل باید توجه کرد اختلال در عملیات ناشی از جریان آب های  کنترل نشده و رسوبات میباشد.

 با استفاده از نقشه برداری با پهپاد در معدن می توان این جریان های ناخواسته را پیش بینی کرد.

 با استفاده از مدل رقوی زمین  چه حاصل از پردازش داده های حاصل از نقشه برداری با پهپاد می توان حوضچه های آبی را تشخیص داد.

 به دلیل امکان تهیه داده با این روش می توان یک ضبط بصری از سایت ایجاد کرد و وضعیت را به صورت هفتگی و ماهانه کنترل کرد.

انفجار و حفاری ارزیابی قبل و بعد آن :

با استفاده از مدل تهیه شد از نقشه برداری با پهپاد در معدن می‌توان مقدار حجم منفجر شده و یا حرف شده را  به صورت سه بعدی مدل سازی کرد 

این مدل های سه بعدی تجزیه و تحلیل دقیق در مقدار حجم استخراج شده از انفجار و یا حفاری را  به صورت دقیق ارزیابی می‌کند.با استفاده از مقایسه مدل های مقرون به صرفه قبل و بعد از انفجار می‌توان مهر داره حجم را محاسبه کرد.

نتایج این نتایج اطلاعات مفیدی در اختیار معدن داران قرار می دهد برای مثال می توان تعداد کامیون های مورد نیاز را تخمین زد و یا میزان مواد منفجره  مورد نیاز برای انفجار های آینده را تخمین زد تا هزینه ها کاهش یابد.

نقشه برداری معدن با پهپادشناسایی و کاهش خطر با نقشه برداری معدن با پهپاد:

کار در معدن یکی از پرخطر ترین مشاغل می باشد و همیشه معدن داران به دنبال حفظ ایمنی کارگران هستند با استفاده از تصاویر با وضوح بالای پهپادها می توان  مناطق غیرقابل دسترسی و یا پر رفت و آمد را بررسی بدون اینکه کارگران در خطر بیفتند.همچنین می‌توان خطراتی که کارگران را تهدید می کند را شناسایی کرد و آنها را به حداقل برسانید.

یافتن مناطق با احتمال خطر بالا در سایت با نقشه برداری پهپاد در معدن 

یکی از مواردی که در سایت های معدن باید به آن توجه کرد محل های پر حادثه و دارای درصد  خطر بالا است.به دست آوردن تصاویر با در نقشه برداری معدن با پهپاد و مدل سازی دقیق می توان این مناطق پرخطر را شناسایی و ایمنی لازم را برای آن نقطه فراهم می‌کند.

همچنین این موضوع را در نظر داشته باشید که این روش نسبت به روش های سنتی برای تیم نقشه برداران نیز امنیت بیشتری را برقرار می کند زیرا دیگر لازم نیست نقشه بردار به هر نقطه برود.

اکتشاف معدن:

استفاده از این روش اکتشاف معدن با ماهواره با سرعت بالا صورت می گیرد ماه ها و سال زمان صرف شود. همچنین در این روش معدن با هزینه بسیار کمتر نسبت به روش های سنتی صورت می گیرد.

 یکی دیگر از مزایای این روش نسبت به روش های سنتی این است که شما می توانید با استفاده از اطلاعات به دست آمده از باد ها و بررسی منطقه میزان دسترسی هزینه حمل و نقل فاصله به مقصد مورد نظر و… را برآورد کنید میزان سوددهی قبل از احداث معدن برآورده شود.

فواید هواپیماهای بدون سرنشین در معدن چیست؟ فواید نقشه برداری پهپاد در معدن؟

اندازه گیری های بسیار دقیق

شاید این موضوع را در نظر بگیرید که GNSS ها سه فرکانسه  با اندازه گیری های بسیار دقیق جای رقابت با هیچ روش این گذاشتند. اما این طور نیست برداشت نقاط با استفاده از نقشه برداری زمینی و نقشه برداری زیرزمینی گرچه دقت بسیار بالایی دارد اما با این روش چند نقطه می توان برداشت کرد.

نقشه برداری با پهپاد  ابر نقطه هزاران نقطه با دقت بالا را در اختیار  قرار می دهد این باعث می شود که شکل انبارها به صورت دقیق به دست آید و در نتیجه به محاسبات دقیق تری دست یافت.

 همچنین این موضوع به بهبود برآورد مالی و مسائل نظارتی کمک بسیاری می کند. برای مفهوم بهتر در تصاویر زیر به روش سنتی با استفاده از GNSS و نقشه برداری معدن با پهپاد را مقایسه کرده ایم.

مقایسه دو روش نقشه برداری پهپاد در معدن و نقشه برداری GNSS

بررسی های میزان استخراج آسان تر، سریعتر ، قابل تکرار و با هزینه بسیار پایین‌تر

با هواپیماهای بدون سرنشین و بدون حضور زیاد نقشه بردار در سایت انجام عملیات زمینی می‌توان به اطلاعات مورد نظر رسید.

 این روش نسبت به روش های سنتی ۳۰ برابر سریع تر است هزینه آن نسبت به نقشه برداری زمینی بسیار پایین‌تر است به همین  دلیل می توان با فواصل مرتب این روش را انجام داد تا تغییرات و اطلاعات مفید در سیر زمانی مشخص به دست‌آورد.

بهبود مدیریت کارگر و ایمنی سایت:

هواپیماهای بدون سرنشین این امکان را به شما می دهند که مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است را به راحتی بررسی کنید.

 نقشه برداران در سایت مجبورند به تمام مناطق پر خطر پستی بلندی ها برود اما با استفاده از روش نقشه برداری معدن با پهپاد دیگر نیاز به حضور نقشه بردار در مناطق پرخطر سایت نیست. همچنین در این روش نقشه برداری اختلالی در روند کارگران و ماشین‌آلات ایجاد نمی‌شود.

بهترین نرم‌افزار های پردازش تصاویر پهپاد :

نرم‌افزار های مختلفی در زمینه فتوگرامتری و پردازش تصاویر پهپاد وجود دارد. در نقشه برداری معدن با پهپاد نیز از تعدادی از همین نرم‌افزار ها استفاده میشود.

 در ایران تعدادی از نرم‌افزار ها طرفداران زیادی در بین متخصصین این رشته دارد از جمله agisoft, pix4d UAV Master و… 

سوالات متداول

کاربرد پهپاد در معدن چیست؟

از پهپاد ها تقریبا در تمام امور معدن می توان استفاده کرد از جمله نقشه برداری ، تعیین حجم عملیات خاکی،کنترل و نظارت کاربرد دارند.

آیا می توان از نقشه برداری با پهپاد در معدن رو بسته هم استفاده کرد؟

با استفاده از پهپاد ها و فتوگرامتری برد کوتاه می توان عمل نقشه برداری و مدل سازی در معادن رو بسته را نیز انجام داد.

4.8/5 - (25 امتیاز)

جهت اخذ راهنمایی درباره محصولات رایگان فقط از طریق دیدگاه اقدام نمایید. جهت مشاوره در موارد دیگر مانند سفارش پروژه، درخواست همکاری ، مشاوره در خرید از راه های زیر می تواند اقدام نمایید.


ایمیل:     info@mapscale.ir


02128423013
مشاور:


09120448336
واتساپ:


 

آخرین آموزش ها
بیشتر بخوانید
نوشتهٔ پیشین
سامانه شمیم چیست؟
نوشتهٔ بعدی
در نقشه برداری با پهپاد چه اطلاعات و نقشه هوایی به دست می آید؟

5 دیدگاه. Leave new

  • محمدی
    02/10/2023 18:51

    با سلام
    لطفا دلایل علمی و فنی در مورد دقت محاسبه حجم با تصاویر پهپادی را توضیح دهید و کلی گویی نباشد ممنون

    پاسخ
  • ایرانی
    02/12/2022 12:00

    با تمام محسنات ذکر شده دقت ارتفاعی پهپاد در معادن دقت مطلوبی نیست و بیشتر در طرح های بهره برداری اولیه کاربرد دارند.

    پاسخ
    • پشتیبانی شماره 2
      02/12/2022 14:23

      سلام وقت بخیر اگز در نقشه برداری با پهپاد تمام عوامل درست انتخاب و انجام بشه از نقشه برداری زمینی دقت بهتری رو میده بدون شک.

      پاسخ
  • محسن ساجدی
    05/12/2020 14:07

    خیلی عالیه که در این زمینه ها دارید تولید محتوا می کنید، واقعا جای چنین چیزی خالی بود
    همین روند را پرتوان ادامه بدید
    موفق باشید

    پاسخ
    • ادمین
      05/13/2020 23:32

      سپاس از لطف شما.
      انشالله همیشه بتونیم رضایت شما کاربران گرامی رو جلب کنیم

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نیاز به پشتیبانی دارید؟ در خدمتیم...
×
پشتیبانی واتساپ Whatsapp chat
پشتیبانی تلگرام Whatsapp chat
2 +