نقشه برداری ساختمان و انواع و مراحل آن

ژئوماتیک, نقشه برداری
2 دیدگاه

نقشه برداری ساختمان با اهداف گوناگونی انجام می شود، بر همین اساس از جمله مهمترین عوامل در ساخت سازه به شمار می آید و باید با دقت تمام این مرحله انجام شود چرا که در برخی موارد منجر به تخریب ساختمان می شود و هزینه های سنگینی را بر دوش کارفرما تحمیل می نماید. به همین خاطر در این مطلب به بررسی انواع نقشه برداری ساختمان به همراه مراحل نقشه برداری ساختمان می پردازیم با ما تا پایان همراه شوید.

در حالت کلی می توان گفت وجود نقشه بردار در ساختمان ها نه تنها یک امتیاز نیست بلکه یکی از واجبات است. کارشناس نقشه برداری به عنوان بازوی صالی پروژه های ساختمانی باید در تمام مراحل همراه تیم ساخت و ساز باشد. لازم به ذکر است جهت اطلاع از نقشه برداری با جی پی اس دو فرکانسه می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نقشه برداری ساختمان
نقشه برداری ساختمان

انواع نقشه برداری ساختمان

با توجه به اینکه نقشه برداری ساختمان برای اهداف مختلفی قابلیت اجرا دارد به همین خاطر به انواع مختلفی دسته بندی می شود که هر یک از این روش ها برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

البته این امکان وجود دارد که یک پروژه نیاز به استفاده از تمامی آنها را داشته باشد یا فقط به یک نوع نیاز داشته باشد که با توجه به شرایط موجود، مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

انواع نقشه برداری ساختمان عبارتند از:

  • ازبیلت (وضعیت موجود)
  • پیاده‌سازی
  • کنترل
  • ثبتی

توجه: جهت تهیه نقشه ثبتی و با بهترین کیفیت، از طریق شماره های مندرج با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مراحل نقشه برداری ساختمان

با توجه به اینکه نقشه برداری ساختمان یکی از پرطرفدارترین حوزه های نقشه برداری است در این قسمت به مهمترین قسمت های آن می پردازیم.

نقشه برداری ساختمان
مراحل نقشه برداری ساختمان

اولین مرحله از مراحل نقشه برداری ساختمان: طراحی و مطالعات اولیه

در مرحله اول که به مرحله طراحی و مطالعات اولیه یا مرحله پیش از احداث سازه از آن یاد می شود مجموعه اقداماتی که در این قسمت انجام می شود عبارت است از:

ابتدا برداشت عرصه ملک، معارض همسایه، موقعیت گذرگاه ها و مطابقت آنها با سند و تهیه نقشه یو تی ام بر اساس دستور نقشه برداری ملک برای شهرداری انجام می شود.

در قدم بعدی کارفرما مدارک مورد نیاز را به نقشه بردار تحویل می دهد تا نقشه بردار بر اساس دستور نقشه شهرداری و مساحی حدود اربعه که در سند ذکر شده اقدام به جانمایی پلاک ثبتی ملک با رعایت قوانین عرض گذرهای کناری ملک نماید.

حال نوبت برداشت توپوگرافی از خاک نباتی یا سطح اولیه زمین و ترسیم نقشه است تا برای محاسبه میزان حجم عملیات خاکی، مدیریت هزینه و ایجاد برنامه زمانی به کارفرما ارائه شود و نقشه بردار به روند اجرای شاقولی خاکبرداری، مش بندی و شاتکریت و تطابق آنها با نقشه های اجرایی به همراه پیاده‌سازی ترازهای ارتفاعی و… را کنترل می نماید. یکی دیگر از خدمات تخصصی مپ اسکیل، نقشه برداری نمای ساختمان و نقشه برداری زمین می باشد که جهت اجرا و انجام می توانید با شماره های مندرج تماس حاصل نمایید.

لازم بذکر است که رشو های تعیین حجم عملیات خاکی بسیار است که استفاده از هر کدام بستگی به نوع پروژه و شرایط موجود است که در مقاله مربوطه کاملا راجع‌به آن توضیح داده شده است.

دومین مرحله از مراحل نقشه برداری ساختمان: اجرای سازه

در مرحله دوم که به مرحله اجرای سازه یا زمان احداث ساختمان نیز گفته می شود مجموعه کارها و خدماتی که در این قسمت انجام می شود عبارت است از:

پیاده‌سازی سایت پلن و جانمایی فونداسیون انجام می شود در زمان اجرای عملیات گود برداری کنترل اجرایی توسط نقشه بردار انجام می شود. خاطر نشان می سازد در این مرحله خط های تراز بستر سازی و بتن مگر ریزی به صورت پیوسته توسط نقشه بردار کنترل می شود.

پیاده‌سازی محل اجرای چاله آسانسور، بازشوها، فونداسیون انجام می شود و تحویل اکیپ اجرا می گردد.

در پروژه های اسکلت فلزی جانمایی محورهای سازه به همراه تراز ارتفاعی و موقعیت مکانی تا زمان نصب صفحه ستون ها و شاقولی و پیچیدگی ستون ها در زمان ستون ریزی به صورت پیوسته کنترل می شود.

اگر پروژه اسکلت بتنی باشد موقعیت مسطحاتی ستون ها به همراه خط تراز طبقات (خط تراز بتن ریزی سقف ها) کنترل خواهد شد.

کنترل شاقولی بودن قسمت هایی همچون پاگرد پله، شمشیری راه پله و… به همراه پیاده‌سازی نقشه برداری نمای ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

بعد از انجام قسمت های بتن ریزی در هر طبقه، برداشت و تهیه نقشه ازبیلت انجام می شود و همچنین کف سازی و بازشوهای تاسیساتی و تراز ارتفاعی و… باید توسط نقشه بردار کنترل شود.

سومین مرحله از مراحل نقشه برداری ساختمان: تهیه نقشه وضعیت موجود دیوارهای حائل و ستون ها

و اما مرحله سوم که پس از ساخت بنا می باشد که اغلب در زمان بازسازی یا تعمیرات یا تغییر در طراحی نیاز به نقشه برداری ضروری می شود که در این شرایط اولین کار تهیه نقشه ازبلیت ساختمان که مواردی همچون: موقعیت داخلی واحدها به صورت مجزا، پاگردها، پارکینگ ها، نمای ساختمان، تهیه نقشه تاسیسات را شامل می شود.

در این مرحله نقشه برداری میکروژئودزی و تهیه نقشه وضعیت موجود دیوارهای حائل و ستون ها برای بررسی موقعیت سازه ار لحاظ پیچش یا نشست و در صورت لزوم انتخاب روش های تاثیرگذار برای بالا بردن استقامت سازه از اهمیت بالایی برخوردار است.

استفاده از روش های فتوگرامتری برد کوتاه و اسکنر لیزری برای مستند سازی آثار باستانی میراث فرهنگی برای انجام مرمت و بازسازی و ساماندهی بافت های فرهنگی و تاریخی بسیار کارساز خواهد بود.

خدمات نقشه برداری ساختمان

خدمات نقشه برداری ساختمان با مپ اسکیل

در تمام مراحل نقشه برداری ساختمان نیاز به یک تیم نقشه برداری حرفه ای و خبره است که کار به خوبی و بدون نقص انجام شود.

شرکت نقشه برداری مپ اسکیل با کارشناسان حرفه ای در این زمینه در خدمت شماست تا بهترین خدمات را به شما ارائه دهد. برای مشاوره رایگان و هماهنگی بیشتر کافیست با شماره ثابت 02128423013 یا شماره واتساپ 09120448336 در تماس باشید.

 
4.3/5 - (15 امتیاز)

جهت اخذ راهنمایی درباره محصولات رایگان فقط از طریق دیدگاه اقدام نمایید. جهت مشاوره در موارد دیگر مانند سفارش پروژه، درخواست همکاری ، مشاوره در خرید از راه های زیر می تواند اقدام نمایید.


ایمیل:     info@mapscale.ir


02128423013
مشاور:


09120448336
واتساپ:


 

آخرین آموزش ها
بیشتر بخوانید
نوشتهٔ پیشین
نقشه ثبتی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ و چه تفاوت هایی با نقشه کاداستر دارد؟
نوشتهٔ بعدی
تفکیک آپارتمان، دستورالعمل ها و مراحل اجرای آن

2 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نیاز به پشتیبانی دارید؟ در خدمتیم...
×
پشتیبانی واتساپ Whatsapp chat
پشتیبانی تلگرام Whatsapp chat
2 +