نقشه برداری زمینی چیست؟

نقشه برداری زمینی تمامی عملیات های لازم با استفاده از ابزارآلات و تجهیزات نقشه برداری برای محاسبه و اندازه گیری زمین که به صورت عملیات میدانی صورت می گیرد. در نقشه برداری زیر زمینی یا نقشه برداری زمینی همانند نقشه برداری ساختمان زوایا، اختلاف ارتفاع دو نقطه، طول و مسافت اندازه گیری شده همچنین شکل و ابعاد عوارض زمین نیز مشخص و در نهایت ترسیم می شود که برای ساخت هر نوع سازه، باید محل ساخت تراز و مسطح باشد تا بتوان بنای مورد نظر را ساخت.

کاربرد نقشه برداری زمینی

1. محاسبه مساحت سطح
2. مسیریابی و نصب دکل های برق و …
3. تهیه نقشه های موضوعی، کاربری اراضی و…
4. تعیین حدود اربعه و… در ساختمان سازی
5. نقشه برداری مسیر برای ساخت راه و راه آهن و…

مراحل اجرای عملیات نقشه برداری زمینی

برای اجرای عملیات نقشه برداری زمینی در ابتدا کارشناسان نقشه برداری بعد از تحویل زمین از کارفرما؛ در محل مورد نظر مستقر می شوند و به شناسایی منطقه می پردازند تا بخش های مختلفی مانند مساحت و راههای مواصلاتی و… را به خوبی مشخص و شناسایی نمایند، سپس اقدام به ساخت ایستگاه نقشه برداری می نمایند که اغلب با بتن های پیش ساخته که از استاندارد لازم برخوردارند این کار صورت می گیرد و در مناطق مختلف نصب می گردند.

بعد از اینکه کار نصب ایستگاه ها تمام شد تعیین موقعیت ایستگاه ها محاسبه می شود که معمولا برای این کار با استفاده از GPS ایستگاه ها مشاهده می شوند و سپس با مختصات مورد نظر محاسبه می شود در مرحله بعدی نیاز به برداشت عوارض داریم که یکی از اصلی ترین مراحل اجرای عملیات نقشه برداری زمینی محسوب می شود در این مرحله تمام عوارض طبیعی و … در سطح زمین بر اساس دقت و مقیاس مورد نیاز با استفاده از دوربین برداشت می شود و در مرحله پایانی داده های برداشت شده به محیط نرم افزاری برای ترسیم عوارض منتقل می شود. همچنین جهت تهیه نقشه utm، نقشه ثبتی و نقشه برداری ملک برای شهرداری می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ابزارهای مورد نیاز برای نقشه برداری زمینی

در ادامه مهمترین ابزارهای مورد نیاز برای نقشه برداری زمینی را با هم بررسی خواهیم کرد.

• متر لیزری

امروزه با پیشرفت تکنولوژی از طول یاب یا متر لیزری استفاده می شود مخصوصا برای اندازه گیری طول های بلند از این ابزار که بر اساس ارسال و دریافت موج انعکاس یافته کار می کند.

این ابزار قابلیت نصب روی دوربین دئودولیت را نیز داراست و به واسطه یک منشور این کار صورت می گیرد و نحوه انجام هم به این صورت است که متر لیزری روی نقطه اول تنظیم می شود و نقطه دوم با استفاده از منشور مشخص می شود که دستگاه با ارسال و دریافت موج طول را محاسبه می کند.

• زاویه یابی با دوربین تئودولیت

برای اندازه گیری زاویه ها از دوربین تئودولیت استفاده می شود چرا که دوربین تئودولیت قابلیت اندازه گیری زوایای افقی و قائم بین دو امتداد را دارد و برای این کار کافی است دوربین روی سه‌پایه نصب شود و با تنظیم کردن دوربین روی یک نقطه یا به اصطلاح تراز کردن دوربین می توان زوایای افقی و قائم بین دو امتداد را برداشت کرد.

• ترازیابی با دوربین نیوو

برای ترازیابی از دوربین نیوو استفاده می شود که همانند دوربین تئودولیت روی سه‌پایه نصب می شود تا بتوان اختلاف ارتفاع بین دو نقطه را با دقت بالا اندازه گیری کرد که برای اندازه گیری اختلاف دو نقطه نیاز به یک خط کش بلند که به آن شاخص می گویند داریم در ابتدا باید دوربین را بین دو نقطه تراز کنیم سپس با شاخص نقطه اول را برداشت می کنیم و در مرحله بعدی شاخص را روی نقطه دوم قرار می دهیم و ارتفاع نقطه دوم را می خوانیم با کم کردن ارتفاع نقطه اول از نقطه دوم اختلاف ارتفاع دو نقطه به دست می آید.

• متر نواری

یکی از ابزارآلات پر کاربرد در نقشه برداری استفاده از متر نواری با طول های بین 10تا 50 متری که جنس آن از پارچه یا فلز و… می باشد.

• دوربین توتال استیشن

امروزه از این دوربین به دلیل توانایی های بالایی که دارد برای نقشه برداری زمینی استفاده می شود چرا که هم کارایی طولیاب های لیزری و هم زاویه یابی و هم ترازیابی را با هم داراست شما با یک دوربین توتال می توانید عملیات نقشه برداری زمینی خود را با دقت بالا انجام دهید. دوربین های توتال قابلیت اندازه گیری طول هایی با برد سه کیلومتر را با استفاده از امواج نوری دارا هستند.

جهت تهیه نقشه برداری نمای ساختمان و نقشه برداری زمین کشاورزی می توانید از طریق شماره های مندرج با تیم پشتیبانی شرکت نقشه برداری مپ اسکیل تماس بگیرید.

اکیپ نقشه برداری زمینی

یکی از فعالیت های تیم  مهندسی مپ اسکیل انجام پروژه های نقشه برداری زمینی است.اکیپ نقشه برداری زمینی مپ اسکیل مجموعه ای از مهندسان نقشه بردار با سابقه و متخصص در این امور می باشد.

  • تهیه نقشه های توپوگرافی و مسطحاتی بزرگ مقیاس
  • تهیه نقشه های ثبت املاک-کاداستر شهری و غیرشهری
  • پیاده‌سازی بیس پلیت های ساختمانی فونداسیون و ستون ها و دیواره ها و کنترل شاغولی ان
  • محوطه سازی، مسیر جداول، کانیو،تهیه ازبیلت
  • نقشه برداری با جی پی اس دو فرکانسه
  • اجرا و کنترل دیواره های محل خاکبرداری های عمیق (مانیتورینگ)
  • تهیه پلان و پروفیلهای طولی و عرضی
  • تعیین موقعیت ماهواره ای نقاط به کمک GPS
  • انجام ترازیابی درجه یک و دو و سه
  • تهیه و بهنگام رسانی نقشه های آماری شهری و آبادی بلوکه
  • تهیه و بهنگام رسانی نقشه های آماری روستایی
  • حجم عملیات خاکی
  • برکف، برداشت زمین و پیاده نمودن اکس ستون…
  • عکس برداری با پهپاد (نقشه برداری با پهپاد)

تعرفه نقشه برداری زمینی با دوربین

یکی از مهم ترین قسمت این مطلب تعرفه و قیمت نقشه برداری زمینی با دوربین برای اراضی کشاورزی و اراضی معمولی است اما به یاد داشته باشید با توجه به شرایط و عوارض زمین متفاوت است و نمی توان یک قیمت واحد در نظر گرفت و قیمت نقشه برداری زمینی به عواملی مانند میزان متراژ و ابزارآلات مورد نیاز دارد هر چقدر متراژ زمین مورد نظر بیشتر باشد و تجهیزات بیشتری نیاز داشته باشد طبیعتا قیمت نقشه برداری هم بالاتر می رود.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگزار روی قیمت نقشه برداری زمین نوع کاربری ملک است هرچقدر راههای مواصلاتی به زمین سخت‌تر باشد قیمت نقشه برداری بیشتر خواهد بود برای مثال اگر زمین روی تپه یا منطقه کوهستانی با ناهمواری های بیشتری قرار داشته باشد هزینه های کارشناس نقشه برداری نیز بیشتر خواهد بود. به همین خاطر قبل از هرگونه اقدام برای تهیه نقشه ابتدا باید هزینه نقشه برداری مشخص شود کارشناس نقشه برداری با کارفرما به توافق برسند بعد اقدام به تهیه نقشه مورد نظر نمایید که برای این مورد می توانید با کارشناسان مپ اسکیل با شماره دفتر 02128423013 یا شماره موبایل 09120448336 در تماس باشید و از قیمت تهیه نقشه ملک خود اطلاع یابید.

تیم مپ اسکیل توانایی حل مسائل شما در حوزه نقشه برداری را داراست و با توجه به سابقه و تجارب بالایی که در این زمینه دارد می تواند تمام امور ثبتی ملک شما را با بالاترین دقت و کیفیت و مناسب ترین قیمت انجام دهد همچنین مواردی همچون: برداشت کامل توپوگرافی، تهیه نقشه یو تی ام برای اداره ثبت اسناد و شهرداری، پیاده‌سازی حدود اربعه، نقشه برداری املاک و اراضی فاقد سند، تهیه عکس هوایی، تفسیر عکس هوایی و… را نیز می توانید به تیم مجرب مپ اسکیل بسپارید.

نیاز به پشتیبانی دارید؟ در خدمتیم...
×
پشتیبانی واتساپ Whatsapp chat
پشتیبانی تلگرام Whatsapp chat
2 +