نقشه برداری ملک برای شهرداری

نقشه برداری
2 دیدگاه

برای تهیه و اجرای طرح‌ های هادی و تفصیلی و جامع شهرها که امروزه نقش به سزایی در توسعه و عمران شهری ایفا می کنند، نیاز به بررسی و مطالعه آمار و توصیف منطقه توسط کارشناسان و محققان مطالعات جغرافیایی است تا مهندسین مشاور و طراحان شهری با دقت و کیفیت بالاتری اقدام به اجرای طرح های مد نظر نمایند که با توجه به نقشه برداری و تهیه نقشه برای شهرداری نتیجه لازم به وجود خواهد آمد.

در این مقاله به بررسی نقشه برداری ساختمان برای شهرداری می پردازیم، با ما همراه شوید تا اطلاعات لازم در این باره را به دست آورید.

چه زمانی نقشه برداری ملک برای شهرداری لازم است؟

نقشه برداری ملک در طرح های شهرداری زمانی الزامی است که شهرداری اقدام به اجرای طرح هایی همچون: تعریض خیابان، ایجاد میدان، زیباسازی شهری نماید در این شرایط مالک یا مالکین املاک مجاور باید نقشه یو تی ام ملک خود را تهیه کنند چرا که مرز املاک با توجه به تغییرات به وجود آمده تغییر می کند. همچنین در صورت نیاز به نقشه برداری زمین می توانید از طریق شماره های مندرج با تیم مپ اسکیل در ارتباط باشید.

نقشه UTM که در طرح های شهرداری تهیه می شود باید توسط کارشناس نقشه برداری انجام و تایید شود تا قابلیت تایید توسط شهرداری را داشته باشد، چرا که در طرح هایی همچون طرح تعریض خیابان امکان قرارگیری ملک شما در داخل طرح وجود دارد و در این شرایط باید سند ملک دست خوش تغییرات شود و برای صدور سند جدید نیاز به نقشه یو تی ام از وضع موجود ملک خواهد بود. همچنین جهت استعلام هزینه نقشه یو تی ام می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نقشه برداری برای شهرداری

البته در این شرایط شهرداری در صورت قرار گرفتن ملک در محدوده طرح، بهای مساحت از دست رفته ملک را به مالک پرداخت می نماید تا خیابان از تردد روانی بر خوردار شود.

در شرایطی که مالک به علت نا آگاهی یا عامدانه قبل از اجرای طرح های شهرداری، اقدام به بازسازی ملک خود نماید و نسبت به طرح بی تفاوت باشد با توجه به اینکه طبق قانون، سازمان شهرداری مالک خیابان و کوچه ها تلقی می شود.

در این شرایط مالک به ملک شهرداری تعرض کرده و شهرداری مجاز است که به مالک یا مالکین پروانه پایان کار ندهد و در چنین شرایطی مالک یا مالکین مجبور به تخریب ملک خود خواهند شد که در این حالت هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ زمانی متضرر می شوند.

برای اینکه دچار چنین تاوان هایی نشوید بهتر است که مالک یا مالکین قبل از انجام هرگونه بازسازی به شهرداری محدوده ملک مراجعه نموده و از میزان جزییات طرح و عقب نشینی املاک خود آگاهی پیدا کرده و با تهیه نقشه UTM برای دریافت سند تک برگی به اداره ثبت اسناد مراجعه کنند.

همچنین نیاز به داشتن استعلام طرح تفصیلی نیز وجود دارد که در ادامه مراحل و مدارک برای درخواست طرح تفصیلی را به صورت لیست وار بیان می کنیم. همچنین جهت تهیه نقشه ثبتی و نقشه برداری با جی پی اس دو فرکانسه می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

تهیه نقشه UTM ملک برای شهرداری

برای تهیه نقشه UTM نیاز به تجهیزات و دستگاه های GPS، 2 و 3 فرکانسه است که با استفاده از این دستگاه ها با ثبت کردن اطلاعات زمین و پیاده سازی آن در اتوکد به راحتی می توان نقشه UTM ملک برای شهرداری را تهیه کرد.

شایان ذکر است که این روش نیاز به دانش و تخصص بالای نقشه برداری دارد و خبر خوب برای شما عزیزان این است که شرکت نقشه برداری مپ اسکیل این کار را با دقت و ظرافت بالا ممهور به مهر کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی و نقشه برداری برای شما انجام می دهد. البته نقشه برداری ملک برای شهرداری منوط به دستور تهیه نقشه توسط شهرداری می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان مپ اسکیل از طریق راه های ارتباطی و یا شماره زیر از طریق واتساپ تماس حاصل نمایید.
09120448336
نقشه برداری ملک برای شهرداری
نقشه برداری ملک برای شهرداری توسط مپ اسکیل

مدارک لازم برای درخواست استعلام طرح تفصیلی

پونزبرای استعلام طرح تفصیلی ملک مدارک زیر لازم است:

  1. داشتن شماره پرونده (ملک طبق شماره پرونده قابلیت شناسایی دارد.)
  2. داشتن تاریخ صدور دستور نقشه (دستور نقشه دارای شش ماه اعتبار است)
  3. کد شناسایی ملک که روی پلاک آبی ملک درج شده است.
  4. پلاک ثبتی ملک که توسط اداره ثبت اسناد صادر و در درون سند نیز درج خواهد شد.
  5. مشخص شدن نوع درخواست برای صدور انواع پروانه (تغییر نقشه، تخریب و نوسازی، اضافه اشکوب تعمیرات اساسی، توسعه بنا، پروانه ساختمان)
  6. داشتن تاریخ درخواست (تاریخ درخواست دستور نقشه)
  7. نام متقاضی که درخواست دستور نقشه داده است.
  8. حدود اربعه ملک به همراه متراژ ملک
  9. ابعاد وضع موجود ملک که توسط کارشناس بعد بررسی آن را تایید می کند.
  10. ابعاد گذر اصلاحی
  11. ابعاد ملک بعد از رعایت عقب نشینی های مندرج در دستور نقشه
  12. مابقی ابعاد که تراکم مطابق با آن تایید خواهد شد.
  13. عرض گذر اصلاحی

نحوه استعلام طرح تفصیلی از شهرداری تهران

  1. ابتدا وارد آدرس https://myservices.tehran.ir/ شوید.
  2. اگر حساب کاربری دارید وارد حساب خود شوید در غیر اینصورت حساب کاربری جدید بسازید.
  3. بعد از اینکه وارد حساب خود شدید بر روی گزینه میز خدمات شهرداری تهران کلیک کنید.
  4. در مرحله بر روی بعد گزینه خدمات ملک و شهرسازی را بزنید.
  5. در این مرحله اطلاعات ملک که شامل کد شناسایی یا شماره پرونده ملک هست را وارد کنید.
  6. بعد از وارد کردن کد شناسایی، جهت استعلام طرح تفصیلی بر روی دکمه جستجو کلیک نمائید. بعد از پیدا شدن ملک، بر روی دکمه مشاهده اطلاعات شهرسازی کلیک کنید.
  7. در این مرحله اطلاعات شهرسازی ملک مورد نظر شما از قبیل طرح تفصیلی، پهنه ملک، وضعیت پرونده، پروانه، ابعاد پس از اصلاح و ماده 100 قابل مشاهده خواهد بود.

دلایل دریافت دستورالعمل نقشه برداری از شهرداری

دلایل دریافت دستورالعمل نقشه برداری از شهرداری

زمانی که سازنده یا مالک قصد ساخت و ساز داشته باشد باید به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه نموده و در اولین قدم دستورالعمل نقشه برداری از شهرداری را دریافت نماید.

مالک یا مالکین برای آگاهی از مراحل کار از کارشناسان شهرداری می توانند کمک های لازم را دریافت نمایند.

بعد از اخذ دستورالعمل نقشه برداری از شهرداری، تیم نقشه برداری مجرب و متخصص سایت مپ اسکیل به همراه تجهیزات و دستگاه های به روز نقشه برداری اقدام به تهیه نقشه از ملک برای شهرداری می نمایند و مطابق با ضوابط و شرایط قابل قبول شهرداری نقشه تهیه شده و ممهور به مهر دادگستری را در اختیار مالک یا مالکین قرار می دهد.

پونزدریافت دستورالعمل نقشه برداری از شهرداری به این دلایل است:

  • در املاک تجمیعی که میزان مساحت مندرج در سند با مساحت وضع موجود ملک متفاوت است.
  • برای دریافت تصحیح یا صدور سند تک برگی به خاطر وجود اختلاف در ابعاد اربعه سند با مساحت موجود ملک
  • املاکی که مشمول طرح های شهرداری واقع شده اند و مساحت این املاک دست خوش تغییرات شده است.
  • میزان باقی مانده از پلاک ثبتی
  • تغییرات جدید در ملک به خاطر وجود ساخت و سازهای جدید در آن
  • داشتن سند قدیمی و تعیین زوایای ملک برای طراحی نقشه معماری ملک و ارائه آن به شهرداری

در شهرها برای جلوگیری از بی نظمی در ساخت و ساز، شهرداری مسئولیت نحوه ساخت ساختمان را بر عهده دارد و اموراتی همچون: میزان اصلاحی، جانمایی، حجم تراکم ساختمان، تامین پارکینگ و… توسط شهرداری صادر می شود. لازم به ذکر است در صورت نیاز به نقشه برداری نمای ساختمان می توانید از خدمات تخصصی مپ اسکیل استفاده کنید.

برای دریافت جواز ساخت باید مالک یا مالکین رضایت کامل داشته باشند در غیر این صورت دریافت جواز ساخت و دستور نقشه امکان پذیر نخواهد بود.

از جبهه حقوقی، بالاترین مستندی که برای ساخت بنا شهرداری صادر می نماید دستور نقشه است که به همین دلیل سایت مپ اسکیل به تمامی خریداران و افرادی که به صورت مشارکتی اقدام به خرید ملک می نمایند پیشنهاد می دهد تنظیم قرارداد را منوط به دریافت دستور نقشه جدید از شهرداری قرار دهند و تا زمانی که دستور نقشه جدید صادر نشده است هیچگونه قراردادی را امضا ننمایند در غیر این صورت مسئولیت ضررهای مالی و زمانی بر عهده خودشان خواهد بود.

تهیه نقشه برداری ملک برای شهرداری
تهیه نقشه برداری ملک برای شهرداری

مزایای نقشه برداری ملک برای شهرداری

  1. پیشگیری از تعرض به حریم املاک همسایگان و گذرگاه های مجاور
  2. با داشتن نقشه UTM، طراحی نقشه معماری راحت تر انجام می شود.
  3. با محاسبه دقیق مساحت ملک میزان عوارض تخریب و نوسازی به درستی دریافت می شود و هیچ گونه مبلغ اضافه از مالک یا مالکین دریافت نخواهد شد.
  4. از بین رفتن هرگونه سوتفاهم و ابهامی بین مالکین و خریداران واحدهای پیش فروش شده به دلیل منطبق شدن مساحت نقشه تفکیکی با مساحت پایان کار.

نکات بسیار مهمی که در قبل و حین نقشه برداری باید به آن توجه داشته باشید

سایت مپ اسکیل با توجه به تجربیات بسیار زیادی که طی سال های اخیر در اختیار دارد این توصیه را می نماید که در زمان دستور نقشه از ملک از کارشناسان خبره نقشه برداری برای نقشه برداری دقیق املاک استفاده کنید چرا که نقشه یو تی ام مبنای طراحی نقشه های معماری قرار خواهد گرفت و در صورت بی دقتی یا هرگونه اشتباه در نقشه برداری بین مساحت و تعداد پارکینگ ها در نقشه طراحی معماری مغایرت به وجود خواهد آمد و در مراحل صدور سند تک برگی دچار مشکل خواهید شد.

کاری که سازندگان املاک انجام می دهند به این صورت است که ملک خود را بر اساس مساحت پایان کار و دارای پارکینگ پیش فروش می نمایند و در زمان صدور سند تک برگی به دلیل مغایرت مجبور به حذف پارکینگ و کم شدن مساحت ملک می شود که در این شرایط ضرر مالی و زمانی به همراه فسخ معامله را به دنبال خواهد داشت به همین خاطر به اینکه بسیار توجه داشته باشید.

نقشه ‌برداری برای شهرداری

 

مخصوصا درباره املاکی که دارای شیب و غیر مسطح هستند و با گذرگاه های مجاور دارای اختلاف ارتفاع هستند شهردای دستور تهیه نقشه UTM با کد ارتفاعی صادر می کند به همین خاطر در مواقعی که نیاز به تهیه نقشه یو تی ام با کد ارتفاعی دارید باید کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی و نقشه برداری را در جریان این موضوع قرار دهید تا قبل از شروع هرگونه عملیات برداشت ملک توسط دوربین نقشه برداری تنظیمات مربوط به برداشت ارتفاعی نقاط توسط کارشناس صورت پذیرد در غیر این صورت نقشه های یو تی ام به دلیل مسطحاتی بودن هیچ گونه برداشت ارتفاعی را ندارد و باید مراحل نقشه برداری از نو انجام شود و به قول معروف دوباره کار خواهد بود.

در خصوص املاکی که دارای درخت هستند و در زمان برداشت نقشه برداری باید مختصات دقیق و قطر درختان در نقشه ها درج گردد چرا که طبق قانون هرگونه قطع درختان در محدوده ملک بدون داشتن مجوز از شهرداری جرم تلقی می شود و مالک یا مالکین تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت و با افراد خاطی برخورد قانونی خواهد شد.

به همین خاطر همواره به یاد داشته باشید که هر آنچه که می خواهید به همراه دستور نقشه که توسط شهرداری و ارگان های مربوطه دستور داده شده را به کارشناس نقشه بردار انتقال دهید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

ضوابط کلی درباره نقشه ‌برداری برای شهرداری

پونزنقشه ای که برای شهرداری تهیه می شود باید چند مشخصه ذیل را داشته باشد تا مورد تایید شهرداری قرار بگیرد:

  1. اطلاعات مندرج در نقشه باید درست باشند و جانمایی موقعیت عوارض مصنوعی و طبیعی هر عارضه نسبت به دیگر عوارض در جای خود قرار داشته باشد.
  2. نقشه باید کامل و جامع باشد و تصویر عوارض وضع موجود زمین با مقیاس 1:1000 و تا شعاع ۵۰ متری از هر طرف تمام عوارض داخل عرصه و تمام عوارض بیرون عرصه حتی معابر برداشت شود و اندازه و کاربری آن روی نقشه درج شده باشد.
  3. اندازه گیری دقیق به وسیله تجهیزات و دستگاه های پیشرفته انجام شده باشد.

با توجه به اینکه در نقشه برداری برای شهرداری هیچگونه استاندارد خاصی وجود ندارد لازم به ذکر است که با توجه به شهرداری هر منطقه سلایق خاصی وجود دارد.

ضوابط کلی درباره نقشه ‌برداری برای شهرداری

 نقشه برداری که توسط تیم مجرب نقشه برداری در سایت مپ اسکیل انجام می شود دارای عوارض ذیل می باشد:

  1. مشخص شدن ابعاد و مساحت دقیق عرصه (در مقاله برداشت عرصه ملک کامل توضیحات لازم داده شده است)
  2. در صورت کلنگی بودن ملک میزان مساحت اعیانی و تعداد طبقات آن
  3. در صورتی که ملک کلنگی دارای کاربری تجاری باشد میزان دقیق مساحت تجاری درج می شود.
  4. داشتن کد ارتفاعی گذرگاه های اطراف ملک
  5. مشخص شدن موقعیت بنای املاک همسایبه ملک برای تصمیم گیری درباره طول بنا
  6. مشخص شدن قطر و تعداد درختان و تیر برق ها
  7. مشخص شدن میزان عرصه ملک با توجه به داشتن سند تک برگی
  8. تطبیق مساحت وضع موجود ملک با مساحت مندرج در سند، و در صورت اختلاف مقدار آن مشخص و در نقشه درج می گردد.

خاطر نشان می سازد نقشه یو تی ام ملک که برای شهرداری در سایت مپ اسکیل تهیه می شود با استفاده از تجهیزات و ابزارالات دقیق نقشه برداری به همراه کارشناسان مجرب دارای مهر دادگستری تمامی مختصات شکستگی ها و گوشه های ملک برداشت و سپس ترسیم نقشه مطابق با مختصات برداشت شده انجام می شود چرا که ملاک تایید شدن نقشه توسط اداره ثبت اسناد و شهرداری و… برای صدور پروانه ساخت و دستور نقشه، ترسیم دقیق نقشه وضع موجود ملک است که این کار را کارشناسان سایت مپ اسکیل با دقت تمام انجام می دهند.

جمع بندی مقاله و کلام پایانی

در این مقاله به بررسی نقشه برداری ملک برای شهرداری پرداختیم البته در مقالات دیگری همچون مجوز ساخت از شهرداری به چه شکل است؟ به صورت کامل به تعاریف و اصطلاحاتی که در این مقاله به کار برده شده پرداختیم؛ که برای درک بهتر این مقاله پیشنهاد می کنیم این دو مقاله را نیز مطالعه نمایید.

در پایان خوشحال خواهیم شد نظرات و تجارب خود را درباره نقشه برداری ملک برای شهرداری در قسمت نظرات با ما و دیگر دوستانتان به اشتراک بگذارید شاد و پیروز باشید.

4.7/5 - (13 امتیاز)

جهت اخذ راهنمایی درباره محصولات رایگان فقط از طریق دیدگاه اقدام نمایید. جهت مشاوره در موارد دیگر مانند سفارش پروژه، درخواست همکاری ، مشاوره در خرید از راه های زیر می تواند اقدام نمایید.


ایمیل:     info@mapscale.ir


02128423013
مشاور:


09120448336
واتساپ:


 

آخرین آموزش ها
بیشتر بخوانید
نوشتهٔ پیشین
یافتن آدرس از روی پلاک ثبتی
نوشتهٔ بعدی
آموزش ثبت نام سند از طریق ماده 147

2 دیدگاه. Leave new

  • ساسان امیری
    07/06/2023 20:08

    سلام واقعا عالی بود مقاله جامع و بسیار شیوا تمامی موارد مورد نیازمو با زبان سلیس توضیح دادید ازینجا خواستم ازتون تشکر کنم که منو نسبت به نقشه شهرداری آگاه کردید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نیاز به پشتیبانی دارید؟ در خدمتیم...
×
پشتیبانی واتساپ Whatsapp chat
پشتیبانی تلگرام Whatsapp chat
2 +