تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی چیست؟

وبلاگ مپ اسکیل

برای تهیه نقشه هوایی از عکس هوایی استفاده می شود. عکس های هوایی که از منطقه مورد نظر گرفته می شود با استفاده از روش های فتوگرامتری با انجام تصحیحات مختلفی ترسیم می شود و در نهایت به یک نقشه هوایی تبدیل می شود. با توجه به اینکه تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی با یکدیگر موارد بسیار زیادی را شامل می شود، به همین خاطر نمی توان عکس هوایی و نقشه هوایی را جایگزین یکدیگر قرار داد، یا یکی را فدای دیگری کرد.

در برخی مواقع بنا به نیازهای پروژه استفاده از هر دو روش الزامی و مکمل یکدیگر خواهند بود. با ما تا انتها همراه شوید تا با تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی بیشتر آشنا شوید؛ جهت تهیه عکس هوایی تهران می توانید با کارشناسان مپ اسکیل در ارتباط باشید.

تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی از منظرهای مختلف

در برخی مواقع نقشه هوایی جوابگوی تمام نیازهای اطلاعاتی پروژه نیست و در این شرایط باید از عکس هوایی استفاده کرد و حالت برعکس نیز صادق است، یعنی در برخی مواقع اطلاعات موجود در عکس هوایی برای بررسی پدیده های سطحی زمین کافی و مناسب نخواهد بود و باید از نقشه هوایی نیز استفاده شود. به همین خاطر در اغلب کشورها من جمله ایران، هم به موضوع عکس هوایی و هم به تهیه نقشه هوایی پرداخته می شود؛ جهت تهیه نقشه هوایی ایران با تیم پشتیبانی مپ اسکیل تماس حاصل نمایید.

برای خرید عکس هوایی سال های مختلف اعم از نقشه هوایی سال ۱۳۴۲، عکس هوایی سال 1372، عکس هوایی سال 1365 و نقشه هوایی سال 1380 سازمان نقشه برداری کشور با شماره های 02128423013 – 09120448336 در تماس باشید.

در ادامه تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی را لیست می کنیم که عبارتند از:

  • تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی از نظر تصویر
  • تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی از نظر مقیاس
  • تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی از نظر مشخص بودن شمال جغرافیایی
  • تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی از نظر مختصات
  • تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی از نظر موضوعی
  • تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی از نظر دقت و خطا
  • تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی از نظر اطلاعات
  • تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی از نظر زمان

تا اینجای مقاله با فهرست تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی آشنا شدید، در ادامه برای اینکه درک بهتری نسبت به هر یک از این تفاوت ها پیدا کنید، توضیحات لازم درباره هر یک از این موارد داده خواهد شد، تا شناخت کافی از نقشه و عکس هوایی پیدا کنید.

تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی از نظر تصویر

عکس هوایی تصویری مرکزی است که همین امر باعث بروز اشکالاتی است که به آن جا به جایی کجی محور و جا به جایی ارتفاعی می گویند.

جا به جایی ارتفاعی که به دلیل مرکزی بودن تصویر عکس پدید می آید، مسبب عدم دقت هندسی در سنجش های مستقیم ابعاد عوارض در عکس می شود. به زبان ساده‌تر می توان گفت که نقطه زیر دوربین محور قائم است و هر چقدر به سمت گوشه های تصویر می رویم، تصویر به صورت مایل نشان داده می شود.

از جمله دلایل به وجود آمدن جا به جایی در اثر پستی و بلندی، خرابی و اشکال فنی در دوربین، افقی نبودن صفحه فیلم می توان اشاره کرد.اما نقشه تصویری عمودی و اورتوگونال دارد و هر آنچه که در نقشه وجود دارد به صورت عمودی است و هیچگونه جا به جایی ارتفاعی در آن مشاهده نخواهید کرد.

تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی
تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی

تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی از نظر مقیاس

دومین تفاوت عکس و نقشه به مقیاس آنها بر می گردد چرا که در عکس هوایی مقیاس به صورت یکسان و هماهنگ نمی باشد به زبان ساده مقیاس در نقاط مختلف یک عکس، متفاوت است که این موضوع هم به دلیل مرکزیت تصویر، پستی و بلندی، نحوه پرواز هواپیما یا پهپاد و… بستگی خواهد داشت.

برای مثال در عکس هوایی در مرکز تصویر مناطق سطحی، جاده ها، ریل راه آهن، جاده ها و… از یک مقیاس ثابت برخوردار هستند اما هر چقدر به لبه های عکس نزدیک می شویم، مقیاس آن تغییر خواهد کرد.

در نقشه هوایی ملک مقیاس دستخوش تغییرات نمی شود و همه مناطق و عناصر موجود دارای مقیاس یکسان و هماهنگ هستند.

تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی از نظر مشخص بودن شمال جغرافیایی

از دیگر تفاوت های عکس هوایی و نقشه هوایی می توان به مشخص بودن شمال جغرافیایی در نقشه اشاره کرد.

در تمام نقشه ها جهت شمال جغرافیایی مشخص و درج شده است، اما در عکس های هوایی جهت شمال مشخص نیست و باید با استفاده از فرمول ها و تکنیک های مختلف همچون اطلاع کامل از زمان عکس برداری و بر اساس آن، سایه درختان و پرندگان و… بتوانیم شمال جغرافیایی را تشخیص دهیم.

تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی از نظر مختصات

در عکس های هوایی مختصات عوارض قابل شناسایی و تشخیص نیست، اما در نقشه های هوایی مختصات لوکال و یا بر پایه مختصات یو تی ام است.

برای تبدیل مختصات جغرافیایی به مختصات یو تی ام و بالعکس می توانید از ابزار آنلاین مپ اسکیل استفاده کنید.

نقشه ها دارای لجنت هستند برای مثال می توان از هر رنگ برای نشان دادن یک پدیده استفاده کرد مثلا رنگ آبی برای نمایش گسل، رنگ سبز برای نمایش دادن درختان، رنگ آبی برای مشخص کردن یک ملک و … به کار برده می شود.

تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی از نظر موضوعی

یکی دیگر از تفاوت های عکس و نقشه به موضوعات آن بر می گردد بدین معنا که در نقشه ها اطلاعات به صورت موضوعی تمرکز می کنند. برای مثال نقشه آبراها نقشه گسل ها یا نقشه راه یا … را نمایش می دهد، اما در عکس هوایی اینطور نیست و تمامی اطلاعات موجود در تصویر را نمایش می دهد برای مثال درخت، جاده و… را نشان می دهد.

تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی از نظر دقت و خطا

یکی از تفاوت های بین عکس و نقشه از نظر میزان دقت و خطای موجود در این دو حالت است.

با توجه به اینکه برای تهیه نقشه باید فرآیندها و اقداماتی متعددی صورت پذیرد، به همین خاطر نقشه ها از دقت بالاتر و خطای کمتری نسبت به عکس های هوایی برخوردارند.

در واقع نقشه حاصل خروجی اقدامات مختلفی است ولی در عکس هوایی هیچگونه اقدامی روی آن صورت نگرفته و به صورت داده خام می باشد که به همین دلیل امکان وجود خطا در آن بسیار زیاد است و بستگی به کارشناس نقشه برداری دارد که با توجه به میزان تجربه و تخصصی که داراست، چه میزان از خطا و بی دقتی را برطرف نموده است.

تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی
تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی

تفاوت عکس هوایی و نقشه هوایی از نظر اطلاعات

تفاوت دیگر عکس و نقشه به اطلاعات موجود در آنها اشاره می کند. برای مثال در نقشه ها اطلاعات طبقه‌بندی شده و به صورت هدفمند ارائه می شود برای نمونه نقشه گسل ها و… را نمایش می دهد.

اما در عکس های هوایی طیف اطلاعات بدون هدف و همه گیر وجود دارد و مانند نقشه قابلیت هدفمندی ندارد و نمی توان در تصاویر درختان یا گسل ها را تفکیک مرد.

از دیگر تفاوت عکس های می توان به این موضوع اشاره کرد که برای خواندن اطلاعات از روی عکس باید یک کارشناس نقشه برداری که از علوم تبدیل عکس به نقشه و تفسیر عکس هوایی اطلاعات جامعی دارد این کار را انجام دهد تا اطلاعات داخل عکس ها به درستی خوانده شود.

 
4.5/5 - (8 امتیاز)

جهت اخذ راهنمایی درباره محصولات رایگان فقط از طریق دیدگاه اقدام نمایید. جهت مشاوره در موارد دیگر مانند سفارش پروژه، درخواست همکاری ، مشاوره در خرید از راه های زیر می تواند اقدام نمایید.


ایمیل:     info@mapscale.ir


02128423013
مشاور:


09120448336
واتساپ:


 

آخرین آموزش ها
بیشتر بخوانید
عکس هوایی

عکس هوایی کرمانشاه

بررسی‌های باستان شناسی نشان داده که کرمانشاه از نخستین مراکزی بوده که تمدن بشری در آن شکل گرفته است. بخش‌های مختلف ایران به صورت مقطعی محل سکونت اقوام مختلف…
بیشتر بخوانید
نوشتهٔ بعدی
تفاوت عکس هوایی و ماهواره ای چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نیاز به پشتیبانی دارید؟ در خدمتیم...
×
پشتیبانی واتساپ Whatsapp chat
پشتیبانی تلگرام Whatsapp chat
2 +