مراحل تهیه مجوز ساخت از شهرداری به چه شکل است؟

نقشه برداری

قبل از وارد شدن به بحث اصلی یعنی، مراحل تهیه مجوز ساخت از شهرداری باید با اهمیت آن آشنا شوید و بدانید به چه دلیل باید از شهرداری مجوزهای لازم را تهیه کنید.

در اینجا در کشور ما، تقریباً برای اثبات مشروعیت و مالکیت همه چیز نیاز به مجوز است. مجوزهای تجاری، مجوزهای معاینه، حتی ساختمان ها. بله، کارفرمایان و سرمایه گذاران برای ادامه موفقیت آمیز ساخت و ساز به مجوز خاصی نیاز دارند. دریافت مجوز های مربوط به این امر باعث می شود شما از قوانین ملی ساختمان که سالها پیش تنظیم شده است، پیروی کنید. در این مقاله، از الزامات، روش و نتیجه همه چیز که حول اخذ مجوز ساختمان می چرخد ​​مطلع خواهید شد. از نحوه تهیه نقشه یو تی ام ملک برای اخذ مجوز گرفته تا دیگر مراحل تهیه مجوز ساخت از شهرداری.

بهتر است به این توصیه توجه کنید، عدم داشتن مجوز ساخت از شهرداری می تواند باعث شود که پروژه شما مستقیماً از طرف شهرداری/دولت و یا ارگان های مربوطه متوقف شود. بنابراین اگر قصد ساخت و ساز دارید، به خود لطف کنید و فوراً مجوز ساخت را بگیرید. جهت اطلاع از نقشه برداری ملک برای شهرداری و همچنین نقشه یو تی ام زمین کشاورزی می توانید از طریق شماره های مندرج با کارشناسان ما تماس بگیرید.

در حال حاضر شهرداری ها مجوزهای مختلفی را در مناطق مختلف کشور ارائه می دهند مجوزهایی مانند:

  • مجوزهای مخصوص توسعه بنا.
  • مجوزهای مخصوص اراضی بایر یا باغات.
  • مجوزهای مخصوص اضافه اشکوب.
  • مجوزهای مخصوص تعویض مهندس.
  • مجوزهای مخصوص تغییر نقشه.
  • مجوزهای مخصوص تخریب و نوسازی.
مراحل تهیه مجوز ساخت از شهرداری
مراحل در دریافن مجوز ساخت ملک از شهرداری

مجوزهای شهرداری ارائه شده اطلاعات کاملی از ساختمان را در اختیار مالک می گذارد، از مساحت زیربنا تا نوع اسکلت ساختمان، کروکی زمین، تعداد طبقات ملک، افراد دخیل در طراحی مانند، نام مهندس یا مهندسین ناظر و …

مراحل تهیه مجوز ساخت از شهرداری کدامند؟

مراحل تهیه مجوز ساخت از شهرداری یا مواردی که هنگام درخواست مجوز برای ساخت مشروع ملک شما مورد نیاز است عبارتند از:

  • تشکیل پرونده در دفاتر خدمات الکترونیک یا شهرداری منطقه (در این مرحله مالک یا وکیل وی برای نام نویسی، پر کردن فرم های درخواست به طور کامل به مراکز مشخص شده مراجعه می کند. در این مرحله ارائه اصل و یا تصویر سند مالکیت همراه با مدارک شناسایی صاحب ملک الزامی است. علاوه بر این اگر متقاضی مالک حقیقی این قطعه باشد باید اظهارنامه مالیاتی، عوارض شهرداری یا عوارض نوسازی را تا به آن تاریخ تسویه کرده و مدارک آن را نیز ارائه دهد.)
  • در صورتی که ملک شما دچار تغییراتی مثل احداث جاده جدید، عقب نشینی مطابق با طرح های شهرداری یا  تعریض گذر باشد، شما برای دریافت مجوزهای شهرداری و یا دریافت سند تک برگ ملک باید اقدام به تهیه نقشه utm کنید. نقشه UTM نیز قوانین مربوط به خود را دارد و توسط نقشه بردار رسمی شهرداری و یا شرکت نقشه برداری انجام می شود. در ادامه این مقاله ما به صوت کامل به نحوه تهیه نقشه UTM و ارائه آن به شهرداری خواهیم پرداخت.
  • دومین مرحله از مراحل تهیه مجوز ساخت از شهرداری، این است که مسئولان شهرداری برای کنترل ابعاد ملک، موقعیت ملک، موقعیت قرار گیری در محله و بررسی همسایگی ملک، به محل پروژه مراجعه می کنند. در صورت عدم تطبیق ملک با مدارک ارائه شده مجوز صادر نخواهد شد. با بازدید از ملک تعداد طبقات مجاز نیز مشخص می گردد.
  • مرحله سوم مشخص کردن کاربری ملک و بررسی گزارش مأمور فنی است. در این مرحله طرح تفصیلی منطقه با محل قرار گیری ملک تطبیق داده می شود تا از قوانین مشخص شده تخلفی صورت نگیرد. در این مرحله میزان تراکم ملک مورد نظر نیز در آن منطقه مشخص می شود.
  • مرحله چهارم مربوط به دستور نقشه است. در این مرحله بعد از تایید شهرداری مالک باید مطابق با استانداردهای موجود نقشه های فنی را تهیه کند. دستور نقشه شامل اطلاعاتی از قبیل تعداد طبقات ساختمان و همچنین میزان اشغال‌ هر طبقه است.
  • مرحله پنجم نیز مربوط به تهیه نقشه معماری مطابق با ضوابط شهرداری و تایید آن توسط شهرداری است. تهیه نقشه معماری از مهمترین مراحل تهیه مجوز ساخت از شهرداری است. در این مرحله ممکن است نیاز به اصلاح مجدداً تمامی نقشه ها باشد. برای اصلاح نقشه ها می بایست به شرکتی که با او قرارداد بسته اید مراجعه کنید تا مطابق با خواسته شهرداری نقشه شما را اصلاح کند. شاید این کار برای شما دو بار یا بیشتر تکرار شود تا نقشه ها مد نظر کارشناس شهرداری قرار بگیرد.
  •  در مرحله ششم شما فعالیت زیادی انجام نمی دهید و فقط باید عوارض شهرداری مشخص شده بر اساس متراژهای موجود خود را پرداخت کنید. نوع کاربری ساختمان تاثیر زیادی روی هزینه عوارض شهرداری دارد، معمولا کاربری های تجاری و اداری در مقایسه با کاربری مسکونی گران‌تر هستند.
  • در مرحله هفتم شما باید مدارک پیش‌نویس را تهیه کنید. برای این کار مالک ملک یا وکیل وی می تواند به دفاتر خدمات شهری در منطقه مراجعه کرده و فرم های مشخص شده تعیین ناظر را آماده کنید. در این مرحله است که ناظر از طرف شهرداری برای ملک شما مشخص می شود و باید با او قرارداد ببندید.
تهیه نقشه جهت دریافت مجوز ساخت
تهیه نقشه جهت دریافت مجوز ساخت

اهمیت تهیه نقشه UTM  برای انجام مراحل تهیه مجوز ساخت از شهرداری؟

اگر می‌دانید تغییراتی در ابعاد و اندازه ملک شما رخ داده و یا قرار است رخ دهد، شما می توانید در یک اقدام مناسب و هوشمندانه قبل از تهیه نقشه های معماری برای تهیه نقشه UTM ملک خود اقدام کنید. برای این کار باید مجوزهای لازم را از شهرداری و اداره ثبت اسناد کشوری دریافت کنید. معمولا برای تهیه سند تک برگ ملک و یا انجام مراحل تهیه مجوز ساخت از شهرداری باید ملک شما داری نقشه UTM باشد. در نهاین یکی از کاربرد های نقشه یو تی ام برای اقدام به تهیه پروانه ساخت است.

معمولا برای ساخت یک ملک جدید و یا انجام نوسازی در ملک، شهرداری تهران یا سایر شهرداری ها درخواست تهیه نقشه یو تی ام می کنند. نقشه یو تی ام موقعیت دقیق ملک و ابعاد و اندازه دقیق آن را مشخص و آن را در سامانه اسناد رسمی کشور ثبت می کند.

 

4.9/5 - (14 امتیاز)

جهت اخذ راهنمایی درباره محصولات رایگان فقط از طریق دیدگاه اقدام نمایید. جهت مشاوره در موارد دیگر مانند سفارش پروژه، درخواست همکاری ، مشاوره در خرید از راه های زیر می تواند اقدام نمایید.


ایمیل:     info@mapscale.ir


02128423013
مشاور:


09120448336
واتساپ:


 

آخرین آموزش ها
بیشتر بخوانید
نوشتهٔ پیشین
سامانه سیماک چه خدماتی ارائه می دهد؟سامانه یکپاره مدیریت املاک کشور
نوشتهٔ بعدی
تهیه نقشه جانمایی پلاک ثبتی با تفسیر عکس هوایی، جانمایی ملک روی عکس هوایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نیاز به پشتیبانی دارید؟ در خدمتیم...
×
پشتیبانی واتساپ Whatsapp chat
پشتیبانی تلگرام Whatsapp chat
2 +