آموزش اثبات مالکیت ملک املاک فاقد سند

نقشه برداری

امروزه متقاضیان زیادی برای رسیدن به حق و حقوق خود به مراجع قضایی مراجعه می نمایند تا با اثبات مالکیت ملک برای املاک فاقد سند خود، تقاضای صدور سند تک برگی نمایند.

اثبات مالکیت ملک املاک فاقد سند یکی از دیگر از مباحث فنی و تخصصی است که ما در این مقاله به طور مفصل به آن پرداخته ایم. با ما تا انتها همراه شوید تا اطلاعات تکمیلی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

نیاز به اثبات مالکیت ملک

معمولا در صورتی که مالکان در این شرایط قرار گرفته باشند نیاز به اثبات مالکیت ملک خود دارند:

  1. مالکین ملک سالیان درازی در ملک مورد نظر خود اقدام به کشت و کار کرده اند یا در برخی مواقع آن را به رهن و اجاره یا حالات دیگر داده اند
  2. برای دریافت مجوز حفر چاه یا ساخت و ساز در ملک خود به دنبال دریافت پروانه ساخت از شهرداری هستند.

در این شرایط به دلیل موانع حقوقی نیاز به اثبات مالکیت ملک خود خواهند داشت که در این شرایط نیاز به طرح دعوا در مراجع قضایی الزامی است که سایت مپ اسکیل برای کمک به این عزیزان به صورت کامل شرایط و حالات مختلف را مورد بررسی قرار داده است. درضمن اگر نیاز به تطبیق ملک و یا آشنایی با مراحل تفکیک سند آپارتمان دارید، می توانید از طریق کارشناسان مپ اسکیل اقدام نمایید.

راه های اثبات مالکیت ملک چیست؟

برای اینکه متقاضی بتواند مالکیت ملک خود را اثبات نماید، می تواند از یکی از هفت دلیل ذیل استفاده نماید که بر اساس قانونی مدنی، مالکیت ملک از طریق هفت عامل ایجاد می شود که عبارتند از:

  1. به وسیله قرارداد (کتبی یا شفاهی)
  2. از طریق ارث و انحصار وراثت
  3. از طریق آبادانی اراضی موات و بدون مالک
  4. حق شریک یا شفعه
  5. شهادت دو شاهد
  6. اماره تصرف
  7. ارائه رسید

در ادامه برای درک بیشتر نسبت به این 7 دلیل اثبات مالکیت ملک، به صورت اختصار هریک از این دلایل را توضیح خواهیم داد.

اثبات مالکیت ملک املاک فاقد سند
اثبات مالکیت ملک املاک فاقد سند

1.داشتن قرارداد (کتبی یا شفاهی) یا هرگونه سند رسمی و غیر رسمی

چیزی که بسیار واضح است داشتن سند رسمی نشانگر مالکیت ملک برای افراد است و نسبت به اسناد عادی و غیر رسمی از ارزش بسیار بالاتری در اثبات مالکیت برخوردار است. از جمله اسناد رسمی می توان به سند تک برگی و سند منگوله دار اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اسناد رسمی و غیر رسمی می توانید به آموزش انواع سند از سایت مپ اسکیل مراجعه نمایید.

قرارداد بیع یا قرارداد کتبی خرید و فروش باعث ایجاد مالکیت افراد در املاک مربوطه خواهد شد که در اصطلاح به آن مبایعه نامه نیز می گویند. در برخی مواقع قرارداد به دلیل اعتماد طرفین به صورت شفاهی بسته می شود که در این صورت، اثبات مالکیت ملک از این طریق کار ساده ای نخواهد بود و باید در زمان دادخواست اسامی دو شاهد که در حین معامله حضور داشتند ذکر شود. درضمن اگر ملک تجاری دارید، جهت ارزیابی ملک تجاری می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم به شما انجام شود.

2. اثبات مالکیت ملک از طریق ارث و انحصار وراثت

در صورتی که ملک مورد نظر دارای سند تک برگ یا سند منگوله دار باشد و فردی که ملک به آن ارث رسیده است با احراز هویت و ارائه انحصار وراثت می تواند مالکیت ملک را در اختیار گیرد.

در شرایطی که متقاضی برای اثبات مالکیت از ارث و انحصار وراثت تامین دلیل نماید، نیاز به دریافت گواهی حصر وراثت از شورای حل اختلاف می باشد.

پس از دریافت گواهی حصر وراثت می تواند دعوای خود را در دادگاه حقوقی مطرح نماید و در آنجا به اثبات مالکیت ملک مورد نظر بپردازد.همچنین جهت پیدا کردن پلاک ثبتی و تاثیر قدمت بنا در ارزیابی ملک می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مدارکی که باید به همراه دادخواست ضمیمه شود عبارتند از:

گواهی فوت مالک از ثبت احوال، وصیت نامه مالک متوفی، ارائه دلایل مالکیت متوفی بر ملک مزبور، ارائه گواهی حصر وراثت از سمت شورای حل اختلاف به همراه ارائه مدارک هویتی(شناسنامه و کارت ملی) متقاضی الزامی است.

در برخی مواقع، ملکی که به فرد به ارث می رسد فرد تازه متوجه می شود که ملک مزبور بدون سند و بدون قولنامه است. در این شرایط برای اینکه فرد مالکیت خود را اثبات نماید، نیاز به ادله های دیگری همچون تصرف طولانی مدت توسط خویش یا خانواده یا شهادت دو شاهد خواهد داشت که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.

3.اثبات مالکیت ملک از طریق آبادانی اراضی موات و بدون مالک

در صورتی که شخصی روی اراضی موات و بدون مالک، فرآیندی انجام دهد تا زمین دوباره احیا شده و از حالت موات خارج شود، می تواند برای گرفتن سند مالکیت ملک طبق ماده 142 قانون مدنی اقدام نماید و سند تک برگی برای ملک احیا شده دریافت نماید.

4.اثبات مالکیت ملک از طریق حق شریک یا شفعه

حق شریک یا شفعه در اصلاح به شریک بودن دو نفر در یک ملک خاص اشاره می کند و در شرایطی که یکی از مالکین سهم خود را به عنوان مثال سه دانگ از سهم مشاعی زمین را به فردی دیگر غیر از شریک خود به فروش می رساند؛ جهت آگاهی از نحوه قیمت گذاری ملک، سند تک برگ ملک مشاع و عرصه و اعیان ملک با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

در این شرایط قانون این حق را به شریک دیگر می دهد تا میزان سهمی که توسط مشتری خریداری شده است را در ازای همان مبلغی که پرداخت شده توسط مشتری، خریداری نماید و در این صورت مالک شش دانگ ملک می شود.

5.اثبات مالکیت ملک از طریق شهادت دو شاهد

در شرایطی که هیچ یک از ادله هایی که تا به اینجا توضیح دادیم در میان نباشد؛ متقاضی اثبات مالکیت ملک می تواند دعوای خود را در مراجع قضایی مطرح نماید و در صورتی که نه قراردادی در دسترس باشد و یا در صورت داشتن قولنامه، به هر دلیلی از بین رفته باشد می تواند برای اثبات مالکیت ملک از طریق شهادت دو شاهد مرد اقدام نماید.

طبق قانون آیین دادرسی مدنی که در سال 1379 تصویب شد، متقاضی برای اثبات مالکیت ملک خود می تواند از دو شاهد مرد یا یک مرد و دو زن یا چهار شاهد زن برای اثبات دعوای خود مبنی بر اثبات خرید ملک مورد نظر از مالک قبلی، به دادگاه معرفی نماید.

6.اثبات مالکیت ملک از طریق اماره تصرف

اماره تصرف به زبان ساده یعنی در اختیار داشتن ملک به مدت زمان طولانی در دسترس فرد استفاده کننده باشد. در این شرایط قانون گذار به فردی که ملک در تصرف وی باشد، این اختیار را می دهد که مالک واقعی ملک به حساب آید.

در صورتی که فرد، مالی را به مدت طولانی در اختیار داشته باشد البته بدین معنا که خلاف آن ثابت نشود، به عنوان مالک تلقی خواهد کرد.

برای درک بهتر یک مثال میزنیم فرض کنید یک کشاورز سالیان سال روی زمین اقدام به کشت جو نماید، بعد از گذشت سالیان سال می تواند در محاکم قضایی به همراه ذکر دلایل دیگر ادعای مالکیت زمین زراعی مورد نظر را درخواست نماید.

7.اثبات مالکیت ملک از طریق ارائه رسید

در برخی شرایط بنا به حالات مختلف، هیچگونه قرارداد مکتوب یا سندی در دسترس نباشد در این شرایط متقاضی می تواند برای اثبات انجام معامله خرید و فروش(ثمن بیع)، رسید انتقال وجه از طریق عابر بانک یا بانک و… به فروشنده پرداخت کرده است را ارائه نماید.

بر این اساس متقاضی می تواند با ضمیمه کردن رسید پرداختی خود به همراه دادخواست در کنار دلایل دیگر به اثبات مالکیت ملک خود کمک نماید.

راه حل های صدور سند برای املاک فاقد سند

برای حل مسئله املاکی که فاقد هرگونه سندی هستند، می توان با استفاده از قانون ثبت ماده 147 اقدامات لازم را انجام داد، برای دریافت سند برای املاک فاقد سند می توان از طریق سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدام کرد. که در آموزش ثبت نام سند از طریق ماده 147 به صورت مفصل به این موضوع پرداختیم.

با تهیه نقشه utm یا نقشه UTM که به عنوان نقشه های بزرگ مقیاس نیز از آن یاد می شود تمامی مشخصات ملک همچون مساحت، موقعیت ملک و همسایگان آن به همراه مختصات دقیق آنها در سیستم یو تی ام مشخص می گردد.

مشخصات و داده هایی که در این نقشه درج می شود مبنای مساحت مندرج در سند تک برگی خواهد بود، به همین خاطر باید از یک کارشناس نقشه برداری خبره در تهیه نقشه یو تی ام استفاده کرد که این کار را با خیال راحت می توانید به کارشناسان مجرب تیم مپ اسکیل بسپارید.

مشکلات املاک فاقد سند برای مالکان آنها

املاک فاقد سند مشکلات مختلفی را برای مالکان آنها به وجود خواهند آورد، به همین خاطر برای اینکه از گزند این مشکلات در امان باشید. حتما برای تهیه نقشه یو تی ام و دیگر مستندات مورد نیاز برای صدور سند تک برگی ملک خود اقدام کنید، چرا که این کار نوعی سرمایه گذاری است و با دریافت سند تک برگی ارزش افزوده ملک شما با رشد خوبی همراه خواهد شد. از جمله مشکلاتی که املاک فاقد سند برای مالکان آنها ایجاد می کنند، عبارتند از:

  1. امکان سرمایه گذاری روی ملک برای انجام کارهایی همچون ساخت و ساز و… کاهش خواهد یافت.
  2. در هنگام معاملات ملکی از امنیت پایینی برخوردار خواهد بود.
  3. دریافت پروانه پایان کار شهرداری امکان‌پذیر نخواهد بود.
  4. مساحت و ابعاد ملک به صورت دقیق مشخص نیست و در انواع معاملات ملک امکان ضرر و زیان برای خریدار و فروشنده بسیار بالا خواهد بود.
  5. برای دریافت تسهیلات بانکی به دلیل مشخص نبودن متراژ دقیق ملک با مشکل مواجه خواهید شد و…

با تهیه نقشه یو تی ام در واقع مالک برای ملک خود مشخصات هویتی ایجاد می کند و از سو استفاده افراد سودجو جلوگیری خواهد کرد، همچنین در حین معاملات با توجه به مشخص بودن ابعاد و مساحت دقیق از ضرر و زیان فروشنده و خریدار جلوگیری خواهد کرد.

جلوگیری از بروز تعارض و هرگونه جابجایی و… برای به حداقل رسیدن اختلافات ملکی کمک شایانی خواهد نمود. در نهایت برای اثبات مالکیت ملک برای دریافت سند تک برگی به مالک کمک می نماید تا در اسرع وقت سند تک برگ برای ملک صادر شود.

 
5/5 - (2 امتیاز)

جهت اخذ راهنمایی درباره محصولات رایگان فقط از طریق دیدگاه اقدام نمایید. جهت مشاوره در موارد دیگر مانند سفارش پروژه، درخواست همکاری ، مشاوره در خرید از راه های زیر می تواند اقدام نمایید.


ایمیل:     info@mapscale.ir


02128423013
مشاور:


09120448336
واتساپ:


 

آخرین آموزش ها
بیشتر بخوانید
نوشتهٔ پیشین
آموزش پیدا کردن کد شناسایی ملک
نوشتهٔ بعدی
تطبیق ملک با وضع موجود و سند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نیاز به پشتیبانی دارید؟ در خدمتیم...
×
پشتیبانی واتساپ Whatsapp chat
پشتیبانی تلگرام Whatsapp chat
2 +