نقشه یو تی ام

نقشه یو تی ام (UTM) بر اساس سیستم مختصات جهانی تولید می گردد که در آن مختصات مکانی ملک مزبور به صورت دقیق همراه با مشخصات همسایگان همجوار آن در مقیاس بزرگ در دسترس است. با توجه به اینکه در نقشه یو تی ام متراژ و ابعاد اربعه درج می شود به همین دلیل دیگر شاهد اختلافات ملکی ناشی از تعارض و متراژ و… نخواهید بود. با ما همراه شوید تا اطلاعات دقیقی درباره نقشه UTM چیست و چگونه تهیه می شود را در اختیار متقاضیان این نوع نقشه ارائه دهیم.

از سال 1393 با تصویب قانون کاداستری و ابلاغ آن برای صدور سند تک برگ، تمامی سازمان ها موظف می باشند که از نقشه یو تی ام استفاده نمایند، چرا که در نقشه یو تی ام هر نقطه دارای یک مختصات خاص می باشد و هیچ دو نقطه ای در کل کره زمین یافت نمی شود که دارای مشخصات یکسانی باشند به همین خاطر امکان هرگونه کلاهبرداری و جعل کاهش خواهد یافت.

اگر به زبان خیلی ساده بخواهیم نقشه UTM را توضیح دهیم:

در گذشته نقشه برداری ساختمان فقط برای تعیین متراژ انجام میگرفت، اما با گذشت زمان مشکلات زیاد برای زمین ها پیش می آمد. برای مثال گم شدن ملاک یا از بین رفتن حد و مرز اصلی از اصلی ترین این دغدغه ها بود.

نقشه یو تی ام علاوه بر تعیین متراژ با دقت بالا چون در قالبی جهانی با نام UTM صورت میگیرد به همین خاطر منحصر بفرد است. برای مثال مثل افرادی از جامعه که هر کدام دارای کد ملی منحصربفردی هستند و در هر نقطه از کره زمین نیز دارای مختصات اختصاصی است.

حال این مختصات یو تی ام که به وسیله GPS مولتی فرکانس بدست می آید با کمک سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک به دقت بالاتری میرسد.

در این مطلب برای آشنایی بیشتر با تهیه نقشه یو تی ام، مراحل و نکاتی را که مورد نیاز هست با جزییات کامل توضیح خواهیم داد، تا در صورت نیاز تهیه نقشه یو تی ام اقدامات لازم را انجام دهید، با ما تا انتها همراه شوید.

نقشه یو تی ام چیست؟

نقشه یو تی ام بر اساس مختصات جهانی نقشه برداری یو تی ام توسط دستگاه جی پی اس دو یا چند فرکانسه و دوربین توتال تهیه می شود. utm مخفف عبارت Universal Transverse Mercator است که به معنای سیستم مختصات مرکاتور معکوس است. در این نقشه موقعیت مکانی دقیق ملک به همراه اطلاعات ثبتی شامل حدود اربعه، مشخص کردن متراژ، مختصات مکانی ملک محل قرارگیری درختان، شکستگی های موجود در ملک، تعیین همسایگی املاک و… تعیین و در آن درج گردیده است. امروزه با توجه اینکه تمامی نهادها و سازمان های رسمی کشور همچون سازمان ثبت اسناد، منابع طبیعی، شهرداری، محیط زیست، جهاد کشاورزی و… برای انجام هرگونه امور نقشه برداری املاک و اراضی از نقشه یو تی ام با مقیاس های مختلف استفاده می نمایند. بنابراین متقاضیان محترمی که به این سازمان ها مراجعه می نمایند باید نقشه utm ملک را در دست داشته باشند که برای تهیه نقشه یو تی ام به کارشناس نقشه برداری نظام مهندسی یا کارشناس رسمی دادگستری باید مراجعه کرد تا بعد از تهیه نقشه یو تی ام، آن را با مهر و امضای خود ممهور نماید چرا که نقشه utm بدون مهر و امضای کارشناس نقشه برداری معتبر نبوده و از درجه اعتبار ساقط می باشد.

هزینه نقشه یو تی ام چقدر است؟

هزینه نقشه برداری utm با توجه به شرایط پروژه قابل تغییر می باشد اما هر ساله تعرفه نقشه برداری توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در مهرماه منتشر و برای اجرا به تمامی سازمان ها ابلاغ می گردد. هزینه نقشه یو تی ام اغلب با توافق کارشناس نقشه بردار و متقاضی انجام می شود که در مقاله هزینه نقشه یو تی ام به صورت کامل به این موضوع می پردازیم.

مدارک لازم جهت تهیه نقشه utm

برای تهیه نقشه utm، متقاضی به کارشناس نقشه برداری مراجعه کرده و در ابتدا باید مدارک مالکیت اعم از قولنامه به همراه کپی از سند اولیه ملک را باید در دست داشته باشد تا مالکیت متقاضی قابلیت اثبات داشته باشد. بر اساس قولنامه و کپی سند، متقاضی اثبات می نماید که ملک را از مالک اولیه ملک معامله نموده است. نقشه یو تی ام (UTM) چیست؟ تهیه نقشه یو تی ام در صورتی که مالکیت ملک به صورت مشاعی و دارای سند مشاعی باشد باید سند مشاعی به نام متقاضی باشد و در صورتی که متقاضی ملک را از مالک اولیه خریداری کرده باشد ولی سند مشاعی به نام متقاضی نباشد باید متقاضی یک وکالت نامه از مالک اولیه ارائه دهد تا بر اساس آن کارشناس برای تهی نقشه یو تی ام اقدام نماید. با ارائه مدارک مالکیتی و مشخصات ملک به کارشناس، نقشه برداری از ملک مزبور انجام می شود. کارشناس پس از بررسی مدارک مالکیتی ملک، به صورت حضوری از ملک بازدید نموده و پس از انجام امور نقشه برداری توسط شرکت نقشه برداری، فایل نقشه یو تی ام و گواهی مختصات ملک را ممهور به مهر و امضای خود در اختیار متقاضی قرار می دهد.

مزایای تهیه نقشه یو تی ام (utm)

با راه اندازی سیستم الکترونیکی سامانه نقشه کاداستر تمامی خدمات از حالت سنتی و حضوری به سمت آنلاین و نوین ارتقا پیدا کرده است. پونزاز جمله مزایای تهیه نقشه یو تی ام می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • تعیین حدود اربعه ملک.
  • مستقر شدن پلاک در محل خود.
  • جانمایی ملک و تطبیق آن با وضع موجود (استقرار دقیق وضعیت هر ملک با توجه به موقعیت موجود آن).
  • تعیین دقیق مساحت ملک.
  • کاهش دعاوی ملکی و کمک به حل اختلافات حدود ملک.
  • جلوگیری از هرگونه جابجایی، تداخل و تعارض پلاک ثبتی.
  • آسان تر شدن بررسی وضعیت دقیق ملک.
  • ثبت در سامانه کاداستری ثبت اسناد.

از جمله مزایای نقشه یو تی ام، برای صدور سند تک برگی است چرا که با داشتن مختصات می توان توسط نرم افزارهای مختلف مختصات ملک مورد را در هر جای کره زمین مشاهده کرد. با داشتن نقشه UTM میزان دعاوی ناشی از اختلافات ملکی کاهش می یابد و تعداد متقاضیانی که به مراجع قضایی برای حل دعاوی ملکی مراجعه می کند کاسته می شود. نقشه یو تی ام نقشه یو تی ام باعث تعیین دقیق مساحت ملک می شود؛ چرا که علاوه بر مساحت، گوشه های ملک به صورت دقیق مشخص می شود و ابعاد اربعه ملک دقیق محاسبه می شود و در هنگام خرید و فروش، نه خریدار و نه فروشنده دچار ضرر مالی به دلیل کم یا زیاد بودن متراژ ملک نخواهد شد. با داشتن نقشه یو تی ام هر پلاک در محل مزبور قرار می گیرد، بدین معنی که یک ملک قابلیت ثبت برای دو شخص مجزا را ندارد. این کار باعث می شود که ملک مزبور در هیچ جای کره زمین با ملک دیگری اشتباه گرفته نشود. با تهیه نقشه یو تی ام، مرزبندی ملک با املاک همجوار به صورت دقیق تعیین حدود می شود و این امر باعث جلوگیری از تعارضات و تداخلات ملکی می شود و از بروز هرگونه تجاوز به حریم املاک جلوگیری خواهد کرد.

کاربرد نقشه یو تی ام چیست؟

چند سالی است که با روی کار آمدن طرح کاداستر، سندهای قدیمی منگوله دار جای خود را به سند تک برگ ملک مشاع دارای شناسه جغرافیایی که مشکلات سند های قدیمی را نداشت دادند. برای مثال مختصات مرکز ملک و نقشه ملک در سندهای امروزی قرار دارد که باعث می شود مشکلاتی از جمله گم شدن ملک و… در گذر زمان به وجود نیاید. در زمان تهیه نقشه utm موقعیت ملک به همراه همسایگان همجوار آن با مختصات دقیق در مقیاس بزرگ ترسیم می شود. با داشتن نقشه یو تی ام ملک در زمان معاملات ملکی، هرگونه کلاهبرداری و اختلافاتی که اغلب درباره مساحت، ابعاد اربعه، نام مالک و… وجود دارد، از بین می رود. سند های تک برگ دارای شناسه جغرافیایی هستند تا هر شخصی از صحت موقعیت ملک مطمئن شود. با داشتن نقشه یو تی ام می توان برای دریافت سند تک برگ اقدام کرد، چرا که دریافت سند تک برگ بر پایه نقشه یو تی ام می باشد و با توجه به اینکه نقشه یو تی ام ممهور به مهر و امضای کارشناس نقشه برداری تایید می شود، در سازمان های مختلفی همچون منابع طبیعی، دادگستری، ثبت اسناد، شهرداری، جهاد کشاورزی، جهاد سازندگی، محیط زیست و… دارای اعتبار قانونی است. نقشه یو تی ام پونزاز جمله کاربردهای نقشه یو تی ام می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • دریافت سند تک برگ.
  • نقشه یو تی ام زمین کشاورزی برای اداره جهاد کشاورزی.
  • تفکیک زمین کشاورزی.
  • نقشه یو تی ام برای سند تفکیکی ملک مشاعی.
  • تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ.
  • نقشه یو تی ام برای شهرداری.
  • جهت ماده ۱۲ یا قانون زمین شهری.
  • ماده ۵۶ و قانون منابع ملی.
  • جهت صدور مجوز گردشگری به سازمان گردشگری.
  • کارشناسی ارزیابی ملک.
  • پروژه‌های عمرانی مانند راهسازی، تحقیقاتی، کاداستر و…

دلیل تهیه نقشه یو تی ام شمیم چیست؟

در این باره باید گفت که هر کدام از ادارات و ارگان های دولتی معیارهای خاص خود را دارند، برای مثال اداره ثبت برای سند تک برگ نیاز به نقشه دارد اما نقشه مورد نیاز شمیم مقیاس 1:1000 و 1:2000 عرصه ملک است و نیاز به برداشت اعیان ندارد. همچنین نقشه مورد نیاز شهرداری نقشه با مقیاس 1:500 است که که نیاز به برداشت عرصه و عوارض شعاع 70 متری ملک مورد نظر است. اگر به این موضوعات پیش از سفارش خدمات پرداخته نشود حاصل آن مشکلاتی همچون عدم تایید نقشه توسط اداره مورد نظر است. جهت اطلاع از نحوه دریافت مجوز ساخت از شهرداری می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نمونه عکس های نقشه یو تی ام

این نقشه برای ساختمان های مختلف استفاده میشود ولی بیشترین کاربرد را در ساختمان های مسکونی و زمین کشاورزی دارند که در زیر دو نمونه ای از نقشه یو تی ام ساختمان مسکونی و زمین کشاورزی تهیه شده توسط تیم مپ اسکیل را مشاهده می کنید.

نمونه نقشه utm ساختمان مسکونی

نقشه یو تی ام ساختمان مسکونی نمونه نقشه یو تی ام زمین کشاورزی نمونه نقشه یو تی ام زمین کشاورزی

کاربرد نقشه یو تی ام در دریافت سند تک برگ برای املاک

چند سالی است که با روی کار آمدن طرح کاداستر، سندهای قدیمی منگوله دار جای خود را به سندهای تک برگ دارای شناسه جغرافیایی که مشکلات سند های قدیمی را نداشت دادند. برای مثال مختصات مرکز ملک و نقشه ملک در سندهای امروزی قرار دارد که باعث می شود مشکلاتی از جمله گم شدن ملک و… در گذر زمان به وجود نیاید. همچنین سند های تک برگ دارای شناسه جغرافیایی هستند تا هر شخصی از صحت موقعیت ملک مطمئن شود.

تفاوت نقشه سند تک برگ و نقشه ماده 147 چیست؟

سوالی که خیلی پرسیده می شود این است که تفاوت نقشه سند تک برگ و نقشه ماده 147 چیست؟ در جواب باید گفت که نقشه های مربوط به سندهای تک برگ همانند نقشه های مربوط به ماده ۱۴۷ می باشد و هیچ تفاوتی ندارد که جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت نام سند از طریق ماده 147 می توانید با کارشناسان مپ اسکیل در ارتباط باشید.

کاربرد نقشه یو تی ام برای شهرداری

شهرداری در زمینه های مختلف به نقشه های یو تی ام املاک نیاز دارد. از جمله این نیازها صدور جواز ساخت است که به نقشه های با مقیاس ۱:۵۰۰ نیاز دارد. در این نقشه ها علاوه بر عرصه حمل تا شعاع ۵۰ متری، ملک از هر طرف نیز باید برداشت شود به این صورت که املاک مجاور و معابر نیز برداشت می شود. جهت تهیه نقشه برداری ملک برای شهرداری و تفکیک عرصه و اعیان می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

کاربردهای حقوقی نقشه utm

در ادامه به چند مورد از کاربردهای ثانویه این نقشه ها می پردازیم.

جهت ماده ۱۲ یا قانون زمین شهری

به صورت مختصر بگویم، طبق قانون زمین شهرسازی، اگر تاریخ ساخت ملک قبل از سال ۱۳۵۰ باشد، در این صورت زمین از مواد خارج شده و مالکیت آن بر عهده صاحب زمین است. دراین حالت نیاز به تفسیر عکسهای هوایی قبل از تاریخ مشخص شده می باشد اما علاوه بر این برای جانمایی ملک بر روی عکسهای هوایی و ارائه مدارک کافی، نیاز به نقشه یوتی ام می باشد. پس می توان گفت یکی از کاربردهای نقشه utm در خصوص ماده ۱۲ می باشد.

ماده ۵۶ و قانون منابع ملی

در مورد زمین های مربوط به منابع طبیعی و نحوه پس گرفتن آن (نحوه پس گرفتن زمین از منابع طبیعی) قبلا صحبت کردیم. همچنین موارد مورد نیاز آن در تفسیر عکس هوایی را شرح داده ایم لازم به ذکر است که همانند مورد بالا این مورد نیز نیاز به نقشه ای با سیستم مختصات یو تی ام جهت پیاده کردن عرصه مورد نظر بر روی عکس هوایی دهه ۳۰ و ۴۰ می باشد تا بتوان دقیق‌ ترین تفسیر و تعیین متراژ میزان منابع طبیعی و کشاورزی بودن زمین را مشخص کرد.

دیگر کاربرد های نقشه utm

اگر بخواهیم در مورد کاربردهای نقشه یو تی ام صحبت کنم شاید قابل شمارش نباشد در تمام پروژه های ایران چه پروژه‌های عمرانی مانند راهسازی ، تحقیقاتی ، کاداستر و … نقشه هایی در سیستم مختصات یو تی ام نیاز است. اما از دیگر کاربردهای نقشه یو تی ام می توان جهت ارائه به ارگان‌های مختلفی مانند جهت صدور مجوز گردشگری به سازمان گردشگری و دیگر ارگان های مختلف و اموری همچون کارشناسی ارزیابی ملک را نام برد. همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال در خصوص نقشه کادر می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. لازم به ذکر است که به خاطر داشته باشید که کاربرد این نقشه ها بیشتر از موردهای گفته شده در این مقاله است.

مختصات نقشه utm  یو تی ام

مختصات یو تی ام یک مختصات جهانی است که از دو محور طول جغرافیایی یا X و عرض جغرافیایی یا Y و یک زون بهره می گیرد در مختصات یو تی ام کره زمین به 60 زون و هر زون 6 درجه را در بر می گیرد. ایران در زون 39،40،41 قرار دارد و برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شوید، یک مثال ساده می زنیم. فرض کنید که یک شی را در یک مکان قرار دارد و می خواهید مختصات محل را تعریف نمایید موقعیت قرار گیری در محور طول و عرض، نشان دهنده موقعیت مکانی شی مورد نظر خواهد بود.

عوامل تاثیر گذار بر هزینه نقشه یو تی ام

هزینه نقشه یو تی ام با توجه به فرمت مورد نیاز سازمان مربوطه متغییر است و علاوه بر آن به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت از جمله: شکل هندسی ملک، متراژ، شرایط دسترسی به ملک، کاربری ملک، تعداد نقاط برداشتی از ملک، شرایط آب و هوایی منطقه، پوشش گیاهی، میزان و نوع تجهیزات مورد نیاز، پوشش اینترنت، کارتوگرافی و پلات نقشه، فرمت نقشه، درج پلاک ثبتی ملک و همسایگان آن، جانمایی نقشه یو تی ام روی نقشه 1:2000، نحوه دید و استقرار دوربین و… می توان اشاره کرد. لازم به ذکر است جهت یافتن آدرس از روی پلاک ثبتی می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. نقشه یو تی ام توسط چه افرادی انجام می شود؟ تهیه نقشه یو تی ام توسط متخصصین حوزه نقشه برداری که اطلاعات کاملی درباره امور ثبتی و نقشه برداری دارند، انجام می شود و بر اساس داده ها و خواسته های مورد نیاز سازمان های مختلف همچون شهرداری، ثبت اسناد و… تهیه نقشه صورت می گیرد. نقشه یو تی ام تهیه شده حتما باید ممهور به مهر و امضای کارشناسان قرار گیرد، در غیر این صورت هیچ تاییدیه قانونی و اجرایی برای سازمان های مزبور نخواهد داشت. پونزکارشناسانی که صلاحیت تهیه نقشه یو تی ام دارند عبارتند از:

  1. کارشناس رسمی نقشه برداری نظام مهندسی.
  2. کارشناس رسمی دادگستری در امور ثبتی.
  3. کارسناس رسمی دادگستری در امور نقشه برداری.
  4. مهندسین نقشه بردار دارای مجوز نظام کاردانی.

کارشناس نقشه برداری و امور ثبتی زیر نظر کانون کارشناسان رسمی دادگستری فعالیت می کند. مرجع تایید کننده صلاحیت کارشناسان نقشه برداری، سازمان نظام مهندسی کشور و سازمان نظام کاردان های نقشه برداری است.

تهیه نقشه یو تی ام

تهیه نقشه یو تی ام utm و سند تک برگ بر اساس ماده 147 و 148

بر طبق این قانون، کسانی که به خاطر موانع قانونی امکان صدور سند برای ملکی که مدتها مورد تصرف شان است نداشتند، حال می توانند با این قانون اقدام به دریافت سند کنند. این دو مواد به منظور جلوگیری از افرادی در جامعه است که بدون رعایت مقررات و بدون اجازه از مالک و یا مالکان اراضی به تصرف املاک و بهره برداری از آنها برای خود اقدام کرده‌اند تصویب شده است. این روزها سخنان زیادی در مورد نقشه یو تی ام UTM و ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ و سند های تک برگ گفته می شود. یکی از عمده مسائل کاربرد نقشه یو تی ام تهیه سند تک برگ برای زمین هایی که جز ماده ۱۴۷ یا ماده ۱۴۸ می باشد است. برای تهیه سند برای زمین هایی که تا به حال سندی دریافت نموده اند نیاز به تهیه نقشه یو تی ام است. البته لازم به ذکر است هدف از تهیه نقشه یو تی ام فقط مواردی چون تهیه سند تک برگ نیست. در این نقشه که معمولاً با مقیاس ۱:۱۰۰۰ و ۱:۲۰۰۰ تهیه می شود عرصه زمین یا ملک مورد نظر در سیستم مختصات utm برداشت شده و ترسیم می گردد و در نهایت با تایید کارشناس امور ثبتی و نقشه برداری اقدام به ثبت درخواست سند می شود.

مراحل سفارش تهیه نقشه utm در مپ اسکیل

برای درخواست سفارش تهیه نقشه utm به کارشناسان مپ اسکیل، با شماره 09120448336 واتساپ یا با شماره دفتر 02128423013 تماس گرفته و اطلاعات کافی درباره را در اختیار کارشناسان قرار دهید تا برداشت بر اساس نیاز متقاضی انجام شود. بعد از اینکه خواسته های مورد نیاز و نوع نقشه یو تی ام درخواستی مشخص شد، کارشناسان سایت مپ اسکیل مدت زمان انجام پروژه را به همراه هزینه تهیه نقشه را به متقاضی اعلام می نمایند. بعد از توافق بر سر قیمت و زمان انجام پروژه، هماهنگی های لازم برای تاریخ و ساعت برداشت با حضور متقاضی انجام می شود. بعد از انجام برداشت نقشه برداری زمینی، نیمی از هزینه انجام کار از متقاضی دریافت می شود و با توجه به توع پروژه، ترسیم نقشه و کارتوگرافی توسط متخصصین کارتوگرافی مپ اسکیل انجام می شود و در نهایت نقشه یو تی ام با مهر و امضای کارشناس نقشه برداری تحویل متقاضی می شود و مابقی مبلغ توافق شده دریافت می شود. چگونگی تهیه نقشه یو تی ام

چگونگی تهیه نقشه یو تی ام

پونزطریقه برداشت اطلاعات توپوگرافیک بر اساس مختصات یو تی ام به صورت قابل انجام است:

  • تهیه نقشه یو تی ام با برداشت هوایی.
  • تهیه نقشه یو تی ام با برداشت زمینی.

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که نحوه برداشت اطلاعات توپوگرافی با سیستم مختصات یو تی ام یک محدوده چگونه خواهد بود که در ادامه مراحل تهیه نقشه یو تی ام با برداشت زمینی و هوایی را توضیح خواهیم داد.

مراحل تهیه نقشه utm با برداشت هوایی

تهیه نقشه UTM با استفاده از پهپادهای حرفه ای در زمینه نقشه برداری صورت می گیرد. بدین صورت که در ابتدا با استفاده از محاسبات فنی، بر اساس نوع نقشه میزان ارتفاع پرواز و… انجام می شود. پهپاد از سطح زمین شروع به عکسبرداری نموده و عکس های ارتوی دارای مختصات تولید می شود و روی این تصاویر ترسیمات مورد نظر انجام می شود و در نهایت نقشه یو تی ام تهیه می شود. که جزییات کامل در زمینه نقشه برداری با پهپاد در مقاله آموزش نقشه برداری با پهپاد توضیح داده شده است و برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به این مطلب مراجعه کنید.

مراحل تهیه نقشه utm با برداشت زمینی

پونزتهیه نقشه یو تی ام با برداشت حدود اربعه ملک و تولید نقشه وضع موجود به سه روش ذیل می توان انجام داد که عبارتند از:

  1. استفاده از تجهیزات پیشرفته نقشه برداری و دوربین های توتال استیشن.
  2. نقشه برداری با جی پی اس دو فرکانسه و چند فرکانسه.
  3. استفاده از ترکیب دوربین توتال و جی پی اس های دو یا سه فرکانسه.

برای درک بهتر نسبت به روش های برداشت زمینی، هر یک از این روش ها را با جزییات کامل تری در ادامه توضیح خواهیم داد:

  • استفاده از تجهیزات پیشرفته نقشه برداری و دوربین توتال استیشن

در این روش از نقشه های با مقیاس 1:2000 سازمان نقشه برداری استفاده می شود و نحوه تهیه نقشه یو تی ام با این روش بدین صورت است که در ابتدا بدون استفاده از جی پی اس، برداشت ملک مورد نظر با استفاده از دوربین توتال استیشن انجام می شود تا حدود اربعه به همراه مساحت دقیق ملک به دست آید. در نهایت مختصات برداشت شده با استفاده از نرم افزارهای حرفه ای نقشه برداری روی نقشه های 1:2000 جایگذاری می شوند و در نهایت نقشه یو تی ام تهیه می شود. دستگاه های جی پی اس دو فرکانسه و چند فرکانسه

  • استفاده از دستگاه های جی پی اس دو فرکانسه و چند فرکانسه

تهیه نقشه یو تی ام با استفاده از جی پی اس های دو و سه فرکانسه برای برداشت وضع موجود ملک و مشخص شدن ابعاد و مختصات ملک مزبور می باشد. در این روش کارشناس نقشه برداری با استفاده از دستگاه جی پی اس اقدام به نقشه برداری وضعیت ملک می نماید و با استفاده از مختصات به دست آمده روی نرم افزارها اجرا شده و در نهایت با ترسیم اطلاعات برداشت شده، نقشه یو تی ام تهیه می شود.

  • تهیه نقشه یو تی ام با استفاده از ترکیب دوربین توتال و جی پی اس های دو یا سه فرکانسه

این روش در واقع ترکیبی از دو روش فوق می باشد که از لحاظ دقت و سنجش داده ها، از کیفیت بالاتری برخوردار است و برای اراضی و املاکی مورد استفاده قرار می گیرد که شکستگی های زیاد و عوارض اعیان دارند. برای مثال اراضی که درختان زیادی را در محدوده خود دارا هستند، مورد استفاده قرار گرفته می شود.

دقت نقشه یو تی ام

دقت در نقشه شمیم به شدت مهم است زیرا عدم توجه به دقت آن مشکلات ملکی از جمله تداخلات ،تغییر و ایجاد اشتباه در حدود ملک را حاصل خواهد داشت؛ همچنین باید نقشه توسط یک کارشناس دادگستری متعهد نسبت به نقشه تهیه شده باشد و هرگونه مشکل و خطا در آن ممکن است تبعات بدی برای کارشناس داشته باشد. پونزدقت نقشه یو تی ام به معیار ها و عوامل مختلفی بستگی دارد، این عوامل عبارتند از:

  • تجربه و مهارت نقشه بردار.
  • مقیاس درخواستی نقشه.
  • تجهیزات نقشه برداری.
  • سامانه های نقشه برداری.

در ادامه هریک از این عوامل تاثیرگذار در دقت نقشه یو تی ام را با هم مورد بررسی قرار می دهیم.

تجربه و مهارت نقشه بردار

تجربه و مهارت مهم ترین موضوع در هر کار و حرفه ای است. بارها افرادی به موسسه مپ اسکیل مراجعه نموده اند که از روند کار تیم نقشه بردار قبلی شاکی بوده اند که سرمایه و زمانشان هدر رفته است. تیم نقشه برداری مپ اسکیل مجموعه ای از افراد با تجربه و حرفه ای هستن که تا انتهای مسیر با شما همراه هستند.

دقت نقشه یو تی ام

مقیاس درخواستی  نقشه

نقشه های یو تی ام بر اساس کاربرد و هدف تهیه آن مقیاس های مختلفی دارند که مرسوم ترین آن ها مقیاس ۱:۲۰۰۰، ۱:۱۰۰۰  و ۱:۵۰۰ است. مقیاس ها بر اساس استاندارد های تعیین شده میزان حد خطای مجاز دارند که باید به آن اهمیت داد.

تجهیزات نقشه برداری

پیشرفت علم باعث شده است که خطاها سیستماتیک و تجهیزات کاهش یابد اما آیا این بدان معنی است که در صورت به روز بودن تجهیزات نقشه برداری، نقشه با کمترین خطا تهیه شود؟ مسلما جواب سوال خیر است! تجهیزات باید به صورت دوره ای و به دست متخصصان کالیبره و به روز شوند تا با کمترین خطای ممکن بتوانند کار برداشت را انجام دهند. بازار تجهیزات نقشه برداری بسیار گسترده است و خیلی از تجهیزات موجود در ایران وجود دارند که منسوخ شده اند اما متاسفانه بسیاری از شرکت ها و مهندسان از این تجهیزات استفاده می کنند. برای مثال تعداد فرکانس دریافتی در نوع گیرنده جی پی اس تاثیر بسیاری دارد. با روی کار آمدن گیرنده های دو فرکانسه و در حال حاضر سه فرکانسه که دقت بسیاری دارد، گیرنده های تک فرکانسه منسوخ شده اند اما دیده می شود بسیاری از شرکت ها از این نوع جی پی اس استفاده می کنند. ما در مپ اسکیل همیشه سعی در استفاده از تجهیزات به روز داریم تا بهترین دقت را تحویل متقاضی دهیم. سامانه های نقشه برداری

سامانه های نقشه برداری

استفاده از این سامانه ها همچون شمیم(اداره ثبت) و سمت (شهرداری)، خطای برداشت نقاط در عملیات نقشه برداری را به شدت کاهش میدهد.

نتیجه گیری

نقشه utm یا به فارسی (یو تی ام) به دلیل داشتن بار حقوقی باید حتما توسط کارشناس نقشه برداری دارای مجوز فعالیت انجام شود چرا که نقشه برداری ثبتی قواعد و قوانین خاص خود را دارد نیاز به تجربه و آشنایی کامل به این روند است. نقشه یو تی ام توسط اشخاص نقشه بردار یا شرکت هایی که به این روند آشنا نیستند ممکن است مشکلات مختلفی برای صاحب ملک ایجاد کند. حتی مشکلات ممکن است در روند مراحل اداری پیش نیاید اما با گذشت سال ها مشکلات ثبتی مختلفی برای مالک ایجاد کند خسارات بزرگی به وجود آید از جمله خسارات امر تداخلات است که در نهایت هزینه های بزرگی  برای مالک داشته باشد. شرکت مپ اسکیل متشکل از کارشناسان نقشه برداری مجرب و با انجام پروژه های موفق نقشه برداری از سابقه و رزومه تخصصی بالایی در حوزه نقشه برداری برخوردار است. همین امر باعث می شود که با اطمینان خاطر، پروژه تهیه نقشه یو تی ام را به کارشناسان مپ اسکیل برون سپاری کنید. هدف ما حل مسائل نقشه برداری با بالاترین کیفیت و دقت؛ در نهایت کسب رضایت متقاضی بعد از انجام کار است.برای درخواست مشاوره و سفارش تهیه نقشه یو تی ام به کارشناسان مپ اسکیل، با شماره 09120448336 واتساپ یا با شماره دفتر 02128423013 می توانید تماس حاصل نمایید. در پایان به اینکه نکته توجه داشته باشید که کارشناس نقشه برداری یا شرکت نقشه برداری که عهده دار تهیه نقشه یو تی ام شده است از تجربه و تجهیزات به روز به همراه پروانه فعالیت برخوردار باشد چرا که در صورت بروز هرگونه اشتباهی علاوه بر بار حقوقی، هزینه های سنگینی بر متقاضی تحمیل خواهد گشت.

سوالات متداول

نقشه utm چیست؟ نقشه یو تی ام برای تعیین حدود دقیق ملک و کاداستر نقشه ها در سیستم یو تی ام UTM تهیه میشود. مختصات utm مخفف چیست؟ مختصات UTM مخفف Universal Transverse Mercator coordinate system است. چگونه نقشه یو تی ام را تهیه کنیم؟ برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره موبایل 09120448336 یا با شماره دفتر در ساعات اداری 02128423013 – 02191031589 تماس بگیرید. آیا تاثیر نوع برند و تجهیزات در دقت تهیه نقشه یو تی ام (UTM) تاثیر گذار است؟ بدون شک جواب این سوال بله است! نوع تجهیزات بدون شک در دقت نهایی کار تاثیر دارد.

74 دیدگاه.

نیاز به پشتیبانی دارید؟ در خدمتیم...
×
پشتیبانی واتساپ Whatsapp chat
پشتیبانی تلگرام Whatsapp chat
2 +