برای انتخاب محصولات بتنی مورد استفاده در ساختمان سازی چه استانداردهایی را در نظر داشته باشیم؟

بلاگ اسکیل

اگر قصد ساخت ملکی را دارید یا فردی تازه‌کار در زمینه ساخت‌و‌ساز محسوب می‌شوید باید پیش از شروع پروژه، برای خرید مصالح ساختمانی و محصولات بتنی برنامه‌ریزی کنید. برای اینکار ابتدا باید اطلاعات دقیقی درباره این ابزار بدست آورده و با استاندارد‌های آن‌ها آشنا شوید. مصالح ساختمانی، ابزار اولیه برای ساخت یک بنا محسوب می‌شوند؛ مقاومت و عمر مفید هر سازه‌ای به کیفیت این مصالح و مواد پایه آن بستگی دارد. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که برای انتخاب محصولات بتنی مورد استفاده در ساختمان سازی چه استانداردهایی را در نظر داشته باشیم.

محصولات بتنی

اجزا و کاربرد بتن چیست؟ بررسی مزایا و معایب بتن

قبل از بررسی استاندارد‌های لازم برای انتخاب محصولات بتنی، ابتدا باید درباره اجزا و کاربرد این محصولات توضیح دهیم. دوام بالا، ارزانی و در دسترس بودن باعث شده بتن به یکی از پرکاربرد‌ترین مصالح ساختمانی تبدیل شود. از محصولات بتنی به طور گسترده در ساختمان‌ها، پل‌ها، جاده‌ها و سد‌ها استفاده می‌شود. بتن یک ماده مرکب است که از آب، سیمان، سنگدانه‌ها و برخی مواد افزودنی ساخته می‌شود. در این ساختار سیمان مهم‌ترین ماده تشکیل‌دهنده بتن بوده و بعد از ترکیب شدن با آب به ماده‌ای خمیری و چسبناک تبدیل می‌شود. سنگدانه‌ها نیز که ترکیبی از شن و ماسه هستند روی میزان مقاومت این ماده مرکب تاثیر می‌گذارند.

خاصیت ضد آب، قابلیت ضد صدا، قیمت مناسب و عدم پوسیدگی برخی از مزایای بتن هستند. اما استفاده از این محصول در سازه‌ها، باعث افزایش وزن ساختمان خواهد شد. بتن مقاومت کششی کمی داشته و طرح اختلاط آن نیز دشوار است. بتن بعد از آب، دومین ماده پرمصرف روی زمین محسوب شده و در هر سازه‌ای وجود دارد. به همین دلیل است که تاکنون استاندارد‌های فراوانی درباره بتن تدوین شده است. در ادامه به معرفی برخی از استاندارد‌های محصولات بتنی می‌پردازیم:

1.        استاندارد ملی بتن آماده (شماره 6044)

استاندارد ملی بتن آماده به شماره 6044 در ابتدا بتن آماده را تعریف و همچنین نحوه تولید و میزان مواد به کار رفته در این ماده مرکب را شرح داده است. این استاندارد به تفسیر مشخصات ظاهری بتن، الزامات بتن سخت شده، کیفیت نهایی بتن آماده و گزارش‌دهی هم پرداخته است.

2.      استاندارد ملی بتن تازه (شماره 3201)

در استاندارد ملی بتن تازه روش نمونه‌گیری از بتن‌ها برای آزمایشات مختلف و نحوه گزارش نمونه‌برداری تعیین شده است.

3.     استاندارد ملی بتن سخت شده

در قسمت اول این استاندارد درباره شکل، ابعاد و آزمونه‌ها و قالب‌ها صحبت شده است. در بخش دوم به نحوه ساخت نمونه و عمل آوری آزمونه‌ها برای آزمون‌های مقاومت اشاره شده است.

بیشتر بخوانید:
حجم عملیات خاکی چیست و محاسبه آن به چه شکل است؟
محصولات بتنی استاندارد

بررسی مصالح پیش‌ساختمانی و نوین

برای یافتن پاسخ پرسش برای انتخاب محصولات بتنی مورد استفاده در ساختمان سازی چه استانداردهایی را در نظر داشته باشیم، باید ابتدا انواع مصالح را از نظر چگونگی تولید بررسی کنیم.

در دسته اول مصالح پیش ساخته قرار دارند که ابتدا در کارخانه یا کارگاه‌های مختلف تولید شده و سپس به محل اجرا آورده می‌شوند. بلوک، کاشی، سرامیک، آجر و قطعات بتنی برخی از مدل‌های مصالج پیش ساخته هستند. دسته دوم مصالح درجا هستند که در محل اجرای سازه (محل سخت) تولید و تهیه می‌شوند. بتن درجا، اسکلت، ملات و قیرگونی در گروه مصالح درجا قرار می‌گیرند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین نوع مصالح از پیش ساخته شده پرداخته و استاندارد‌های مهم آن را بیان می‌کنیم:

بلوک سبک چیست؟ کاربرد بلوک در ساخت‌و‌ساز

بدون‌تردید بعد از بتن و محصولات بتنی، بلوک سبک از کارآمد‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شود. بلوک‌های سیمانی را براساس جرمی که دارند به سه گروه سنگین، نیمه سبک و سبک تقسیم‌بندی می‌کنند. بلوک سبک به طور معمول از آب، سیمان، پوکه‌های معدنی و ماسه ریز دانه ساخته می‌شود. سبکی این بلوک به دلیل وجود حباب‌های کوچک هوا و متخلخل بودن آن است.

امروزه بلوک سبک در ساختمان‌سازی کاربرد‌های فراوانی داشته و جایگزین آجر شده است. دیوار چینی، زدن سقف و ایجاد شیب برخی از کاربرد‌های بلوک سبک در بخش‌های مختلف ساختمان است. بلوک هبلکس، گازی، سه جداره، سیمانی، لیپر و لیکا از انواع بلوک سبک ساختمانی محسوب می‌شوند.

بلوک سبک به دلیل بافت متخلخل و هوادهی شده وزن بسیار سبکی داشته و در برابر صدا عایق است. کوتاه شدن زمان ساخت‌و‌ساز، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هزینه‌ها برخی از مزایای استفاده از بلوک سبک ساختمانی است. در کنار مزایای فراوان، بلوک‌های سبک معایب و مشکلاتی هم دارند. به عنوان مثال وجود تخلخل در این گونه از بلوک‌ها باعث شده کار رنگ‌آمیزی آن‌ها بسیار مشکل باشد. همچنین نمی‌توان بار‌ها و مصالح سنگین را روی آن‌ها قرار داد؛ زیرا سبکی آن‌ها مانع از تحمل وزن سایر مصالح ساختمانی می‌شود.

خرید محصولات بتنی استاندارد

رعایت قوانین ساختمان‌سازی با خرید بلوک استاندارد

قبل از اقدام برای هرگونه ساخت‌و‌سازی باید، مباحث استاندارد‌سازی ساختمان را رعایت و اجرا کنید. یکی از این مباحث، خرید محصولات بلوک سبک استاندارد است که می‌تواند روی کیفیت نهایی سازه تاثیر شگرفی بگذارد. بلوک سبک استاندارد وزن مشخصی داشته و از سنگدانه‌های درشتی تشکیل شده است. بلوک سبک با سنگدانه‌های ریز و پودر شکل از دوام کافی برخوردار نبوده و مقاومتی در برابر رطوبت و سرما ندارد. طبق استاندارد آیین نامه ملی سیمان پرتلند، آهکی و بنایی از سیمان‌های مجاز در ساخت بلوک سبک هستند. براساس استاندارد ملی شماره 7782 چگالی این بلوک‌ها باید حداکثر 1700 کیلوگرم بوده و شکل ظاهری آن متقارن بدون شکستگی در لبه باشد.

خرید محصولات بتنی و مصالح استاندارد از معتبر‌ترین شرکت

در این مقاله به پرسش برای انتخاب محصولات بتنی مورد استفاده در ساختمان سازی چه استانداردهایی را در نظر داشته باشیم به طور کلی پاسخ دادیم. مصالح ساختمانی و محصولات بتنی را می‌توان از مراکز متعددی خریداری کرد. یکی از مراکز معتبر و مطمئن برای خرید این مواد، شرکت کندو است که امکان خرید حضوری و آنلاین را برای کاربران فراهم کرده است. شرکت کندو تولید کننده انواع محصولات بتنی و ساختمانی candoo-pro.com امکان خرید محصولات بتنی از همه نقاط کشور را برای مشتریان خود فراهم کرده است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت کندو یا تماس با شماره 09027770902 محصولات را با قیمت خریداری کنید.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است.
5/5 - (3 امتیاز)

جهت اخذ راهنمایی درباره محصولات رایگان فقط از طریق دیدگاه اقدام نمایید. جهت مشاوره در موارد دیگر مانند سفارش پروژه، درخواست همکاری ، مشاوره در خرید از راه های زیر می تواند اقدام نمایید.


ایمیل:     info@mapscale.ir


02128423013
مشاور:


09120448336
واتساپ:


 

آخرین آموزش ها
بیشتر بخوانید
نوشتهٔ پیشین
نحوه تغییر کاربری زمین ها، املاک و زمین کشاورزی
نوشتهٔ بعدی
انواع سند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نیاز به پشتیبانی دارید؟ در خدمتیم...
×
پشتیبانی واتساپ Whatsapp chat
پشتیبانی تلگرام Whatsapp chat
2 +