عکس هوایی تهران از سال 1335 تا کنون

عکس هوایی
4 دیدگاه

عکس هوایی تهران از سال 1335 به دلیل نیاز مبرم به نقشه های هوایی آغاز شد. عکس های هوایی در سال های 1334 تا 1336 برای مشخص کردن حدود مرزی و تهیه نقشه هوایی در واقع شروع عکسبرداری هوایی و علمی فتوگرامتری در ایران نیز می باشد. تا قبل از این سال ها مرزهای ایران با کشورهای همجوار به صورت دقیق مشخص نبود، به همین خاطر برای مشخص کردن حدود مرزی کشور، نیاز به تهیه و خرید نقشه هوایی الزامی شد.

با ما تا انتها همراه شوید تا اطلاعات کاملی درباره عکس هوایی تهران از سال 1335 تا کنون را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

عکس هوایی تهران سال 1335

با توجه به قراردادی که در دهه 30 سازمان نقشه برداری کشور با وزارت جنگ آمریکا منعقد گردید، مسئولیت تهیه نقشه هوایی و شروع عکسبرداری هوایی به صورت پوششی با مقیاس های مختلف بر عهده این وزارت خانه قرار داده شد، تا تمامی عکس های هوایی به همراه نقشه را در اختیار حکومت وقت ایران قرار دهد که می توانید به سادگی اقدام به تهیه نقشه هوایی ایران نمایید. مقیاس 1:250000، مقیاس 1:100000 و مقیاس 1:50000 در تهیه نقشه های پوششی موجود می باشد. که در شهر تهران از مقیاس 1:50000 برای تهیه نقشه به صورت اسکن و چاپی مورد استفاده قرار گرفته است. پس از آنکه عکس هوایی تهران سال 1335 را تهیه کردید، باید به‌صورت تخصصی پروسه تفسیر عکس هوایی صورت گیرد.

عکس هوایی تهران قدیم؛ اولین عکس هوایی تهران

اولین عکس هوایی تهران که از آن نیز به عنوان عکس هوایی تهران قدیم نیز یاد می شود توسط یک خلبان سوئیسی به نام هولتزر در سال 1914 از شهر تهران گرفته شد.

این عکس از میدان مشق گرفته شده است و در این عکس ساختمان های نظامی مشاهده می شود و به باغ ملی تبدیل می شود و همین امر باعث تغییر اسم میدان مشق به باغ ملی نیز شد و ساختمان هایی همچون کتابخانه ملی، وزارت خارجه و موزه رسمی باستان نیز در این باغ ساخته شد. همچنین اگر نیاز به نقشه ماهواره ای با زوم بالا و عکس هوایی سال 1365 دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

عکس هوایی جنوب شرق تهران سال 1335
عکس هوایی تهران سال 1335 جنوب شرق تهران

روند تهیه عکس هوایی تهران از آغاز تاکنون

با توجه به اینکه یکسری از مناطق نظامی و دارای شرایط خاص به دلایل مختلفی عکسبرداری نشده اند، به همین خاطر از سال 1343 تا 1349 عکسبرداری پوششی با مقیاس 1:20000 از عمده مناطق به جا مانده از عکسبرداری سال های 1334 تا 1336 صورت گرفت که جهت تهیه نقشه هوایی سال ۱۳۴۲ می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

با توجه به تصویب قانون ملی شدن جنگل های کشور در مورخ 27/10/1341 توسط هیات وزیران به عنوان یکی از دلایل تامین در قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی ماده 9 و قانون حفاظت و بهره برداری ماده 56 از عکس های هوایی استفاده می شود و حتی در شرایطی برای تشخیص اراضی ملی از مستثنیات نیز از این نوع عکس ها در مراجع قضایی مورد استفاده قرار گرفته می شود.

اوج رشد جمعیت در سال های بین 1358 تا 1367 میزان ساخت و سازها با توجه به مهاجرت جمعیت از روستاها به شهرهای بزرگی همچون تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و… باعث شد که اراضی اطراف شهرهای بزرگ که کاربری زراعی و باغ داشتند تغییر کاربری به مسکونی و تجاری داده و همین امر باعث تهیه نقشه های پوششی از دهه 60 به تدریج آغاز شود و در دهه 70 نیز ادامه پیدا کرد. جهت تهیه عکس هوایی سال 1372 می توانید از طریق شماره های مندرج با تیم مپ اسکیل در ارتباط باشید.

سری سوم عکسبرداری تا سال 1384 به طول انجامید و طی این سالها عکس های پوششی با مقیاس 1:40000 شروع شد. هدف از عکسبرداری تهیه نقشه های پوششی با مقیاس 1:20000 بود که این هدف محقق گشت.

با توجه پیشرفت های زیادی که طی سال های گذشته در زمینه نقشه برداری هوایی صورت گرفت باعث شد که از سال 1390 به بعد عکس برداری رقومی از حالت سیاه و سفید به رنگی تغییر پیدا کند.

عکس های هوایی در 4 باند سبز، آبی، قرمز و مادون قرمز صورت گرفت که باعث ایجاد تحول شگفت در تهیه نقشه های شهری و اطلاعات مکانی به وجود آید. همین امر باعث شد عکس هوایی تهران به صورت رنگی تهیه شود و با رنگی شدن عکس های هوایی وضوح تصاویر تهیه شده نیز نسبت به تصاویر سیاه و سفید از کیفیت و وضوح بالاتری برخوردار بوده و طبیعتا اطلاعات کامل تری از مناطق در اختیار کارشناسان نقشه برداری و سازمان نقشه برداری کشور قرار داده است.

سازمان نقشه برداری کشور با قراردادی که با سازمان جنگل ها و مراتع منعقد کرد تا عکسبرداری رقومی از استان تهران و دیگر استان ها برای تهیه نقشه های کاداستری اراضی صورت گیرد. عکس های هوایی که از سال های اخیر در بانک عکس هوایی سایت مپ اسکیل قرار دارد با استفاده از دوربین های Ultracam XP نصب شده روی هواپیماهای Dornier از ارتفاعی حدودا 2800متری از سطح دریا گرفته شده است.

عکس هوایی تهران سال 1335
عکس هوایی 1335 تهران

مشخصات عکس های هوایی تهران در سال های اخیر

عکس هوایی تهران که به صورت سه بعدی تهیه شده است از پوشش مشترک عرضی و طولی برخوردار بوده که نسبت ان 40 درصد پوشش عرضی و 70 درصد پوشش طولی را شامل می شود. اندازه هر پیکسل زمینی 10 سانتی منر در 4 باند رنگی (آبی، سبز، قرمز و مادون قرمز) گرفته شده است که نشان از قدرت تفکیک مکانی این تصاویر می دهد.

هر پیکسل زمینی در رنگ های مختلفی وجود دارد که هر رنگ از 8 بیت یا 256 گام رنگی ثبت و ذخیره می شود هر تصویر از 86 میلیون پیکسل تشکیل شده است که مساحتی حدود 86 هکتار را در سطوح زمینی را در پوشش منطقه ای خود قرار می دهد.

کاربرد عکس هوایی تهران سال های اخیر

از عکس هوایی تهران در پروژه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد برای مثال برای تهیه عکس نقشه یا تهیه نقشه 3 بعدی شهری می توان اشاره کرد.

البته این تصاویر بعد از اینکه عملیات میدانی با استفاده از جی پی اس و مثلث بندی هوایی برای دریافت نقاط کنترل زمینی در ترسیم عارضه های سه بعدی تهیه می شود. خاطر نشان می سازد که برای ترسیم و شناسایی سه بعدی عارضه ها از ابزارها و تجهیزات حرفه ای فتوگرامتری برای تهیه نقشه از عکس هوایی استفاده می شود.

در نهایت از عکس هوایی تهران برای نقشه برداری از شهر تهران و دیگر مناطق استان تهران به روش رقومی سازی و سه بعدی استفاده می شود که به عنوان اطلاعات مکانی شهری نیز مورد بهره برداری و استفاده قرار می گیرد. همچنین از این تصاویر برای تحقیقات و مطالعات شهری، جانمایی عوارض شهری و… در سامانه GIS مورد استفاده قرار گرفته می شود.

4.5/5 - (11 امتیاز)

جهت اخذ راهنمایی درباره محصولات رایگان فقط از طریق دیدگاه اقدام نمایید. جهت مشاوره در موارد دیگر مانند سفارش پروژه، درخواست همکاری ، مشاوره در خرید از راه های زیر می تواند اقدام نمایید.


ایمیل:     info@mapscale.ir


02128423013
مشاور:


09120448336
واتساپ:


 

آخرین آموزش ها
بیشتر بخوانید
عکس هوایی

عکس هوایی کردستان

کردستان یکی از استان‌های کوهستانی کشور است که دره‌ها و دشت‌های مرتفع زیادی در آن وجود دارد. شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید که با وجود اینکه این استان…
بیشتر بخوانید
عکس هوایی

عکس هوایی ایلام

ایلام با اینکه در ناحیه کوهستانی و نیمه‎گرم کشور قرار گرفته، اما به دلیل طبیعت نیمه ‎مرطوب خود یکی از استان‎های جنگلی ایران است. شمال این استان زمستان‎های سرد…
بیشتر بخوانید
نوشتهٔ پیشین
عکس هوایی سال 1372 | مراحل تهیه و خرید
نوشتهٔ بعدی
چگونه نقشه هوایی قدیمی تهیه کنیم؟

4 دیدگاه. Leave new

  • صلاحی
    01/20/2023 18:24

    سلام آقای مهندس قربانی بنده برای اولین بار که وارد سایت شدم پی به زحمت فراوان جمع آوری اطلاعات ازجمله تصاویر هوائی وغیره شدم امیدوارم همیشه موفق باشید.

    پاسخ
  • آقائی میبدی
    12/01/2022 09:45

    سلام و درود. آفرین بر شما بخاطر مطالب مفیدی که در این سایت به اشتراک گذاشتید. مشخص هست که وقت زیادی صرف کرده اید و این قابل تقدیر است. فقط یک نکته را در مطالب مربوط به تهیه عکسهای هوایی دیدم که جهت اطلاع بیشتر دوستان، بد نیست مطلبی را به عرض برسانم . در جایی اشاره کردید که وزارت جنگ آمریکا در سال 1335 با سازمان نقشه برداری قرارداد بست. لازم به ذکر هست که در اون سالها اصلا سازمان نقشه برداری وجود نداشته. اون زمان بخشی تحت عنوان “دایره جغرافیایی” در وزارت جنگ ایران (وزارت دفاع فعلی) تشکیل شد که بعدها این دایره جغرافیایی تبدیل به “سازمان جغرافیایی” امروز شد. سازمان نقشه برداری در دهه 60 ایجاد شد تا برنامه های نقشه برداری ملی را زیرنظر سازمان برنامه و بودجه ادامه داده و تکمیل کند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نیاز به پشتیبانی دارید؟ در خدمتیم...
×
پشتیبانی واتساپ Whatsapp chat
پشتیبانی تلگرام Whatsapp chat
2 +